میخائیل کلاشنیکف٬ مخترع اسلحه جنگی

میخائیل کلاشنیکف٬ مخترع اسلحه جنگی

میخائیل کلاشنیکف، طراح اسلحه جنگی کلاشنیکف که ماه گذشته درگذشت، گویا نگران بوده که او مسئول تمامی مرگ‌ها و کشتارهایی که بر اثر استفاده اسلحه کلاشنیکف صورت گرفته، باشد.

به گزارش رادیو فردا، روزنامه روسی «ایزوستیا» در گزارشی که روز دوشنبه ۲۳ دی ماه منتشر کرده نوشته که کلاشنیکف، هشت ماه پیش از مرگش نامه‌ای به کلیسای ارتدوکس روسیه نوشته و در آن آورده که نگران است مسئولیت تمام کشتارهایی که با اسحله طراحی او ساخته شده، متوجه او باشد.

برآوردهای احتمالی حاکی است در حال حاضر بیش از صد میلیون اسلحه کلاشنیکف در جهان وجود دارد.

«الکساندر وولکوف» سخنگوی «کیریل»٬ اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس روسیه در مورد این نامه گفته که اسقف در پاسخ آقای کلاشنیکف٬ او را «نمونه درخشان میهن‌پرستی» نامیده است.

الکساندر وولکوف در پاسخ به روزنامه ایزوستیا گفته که «کلیسا، تولید سلاح‌هایی را که برای دفاع از میهن به کار گرفته می شود تایید می کند».

این گزارش می‌افزاید کلیسای ارتدوکس روسیه به طور معمول سلاح‌های جدید را متبرک کرده و از سربازان در جریان نیایش‌های خود، دعوت می کند.

میخائیل کلاشنیکف، سازنده تفنگ تهاجمی کلاشنیکف روز دوشنبه، دوم دی ماه، در سن ۹۴ سالگی درگذشت.

تفنگ کلاشنیکف، از جهت تعداد انسان‌هایی که به وسیله این تفنگ کشته شده‌اند، در جایگاه نخست سلاح‌های گرم قرار دارد.

یکی از پرسش ‌هایی که خبرنگاران بسیاری در طول پنجاه سال گذشته از کلاشنیکف می‌پرسیدند این بود که آیا او هیچگاه از اختراع خود پشیمان شده است یا خیر.

کلاشنیکف نیز معمولا در پاسخ می‌گفت: «من این تفنگ را برای پاسداری از مام میهن اختراع کردم. هیچ پشیمانی هم از این بابت ندارم، همچنانکه مسئولیتی هم در قبال سیاستمدارانی ندارم که از این اختراع برای مقاصد خود استفاده کرده‌اند.»

او یک بار هم گفته بود: «به اختراعم افتخار می‌کنم، اما از اینکه تروریست‌ها از آن استفاده می‌کنند٬ ناراحتم.»