بروجردی

بروجردی

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی براین باور است که وقت وزیران محدود است و نمایندگان باید از سوال های همسو و موازی خودداری کنند، هیات رییسه مجلس نیز برای تجمیع این سوال ها باید راهکاری پیدا کند.

به گزارش ایرنا، علاءالدین بروجردی از نمایندگان با سابقه مجلس شورای اسلامی است که از سال ۱۳۷۸ مسوولیت نمایندگی مردم بروجرد را در خانه ملت برعهده دارد.

وی که ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی را از مجلس هفتم بر عهده دارد، متولد ۱۳۲۹در شهرستان لار و فرزند مرحوم آیت ا…حاج شیخ محمد ابراهیم بروجردی است.

در سال ۱۳۶۰ با حکم شهید رجایی به عنوان اولین سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در دوبی منصوب شد و پس از آن در مسوولیت های مختلفی چون کاردار جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری خلق چین، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه، معاون مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب ، ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس فعالیت کرد.

از این رو برآن شدیم با وی که رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی است درباره مسایل مختلف داخلی و خارجی به گفت وگو بنشینیم.

سفر هیات های پارلمانی اروپا به ایران، سوال بی شمار نمایندگان از وزیران دولت یازدهم، طرح الزام دولت به غنی سازی ۶۰ درصد،

تعامل مجلس و دولت تدبیر و امید، مرگ آریل شارون و مرگ مشکوک ماجد الماجد تروریست سعودی در لبنان از جمله محورهای این گفت و گوی تفصیلی است.

وی در این گفت و گو جدیدترین اخبار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را بازار داغ سفر هیات های پارلمانی اروپا در ایران عنوان کرد.

وی در عین حال در این گفت و گو اظهارداشت: از ابتدا در این زمینه تعدادی مخالف بودند و این سوال را مطرح می کردند که چرا این سفرها انجام می شود و به همین دلیل حرف و حدیث ها در صحن علنی مجلس، مطبوعات و در تحلیل ها و تفسیر ها زیاد بود.

وی تاکید کرد غربی ها به این جمع بندی رسیده اند که سیاست خود را نسبت به ایران تغییر دهند و این برای ما یک موفقیت است،

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: جمهوری اسلامی ایران امروز به عنوان قهرمان در حال نرمش قهرمانانه است.

بروجردی همچنین از تشکیل کمیته نظارت بر مذاکرات ژنو اظهار بی اطلاعی کرد و اظهارداشت که طرح الزام دولت به غنی سازی ۶۰ درصدی به هیات رییسه تقدیم نشده است.

وی در این گفت و گو سوال را حق قانونی نمایندگان دانست و گفت: به این موضوع توجه داشته باشیم که وقت همه محدود است از جمله وزیران، حتما باید از سوال های موازی خود داری کنیم.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد که این از وظایف هیات رییسه مجلس شورای اسلامی است که به عنوان فیلتر عمل کند.

وقت وزرا محدود است/ هیات رییسه وارد عمل شود تا نمایندگان سوال های همسو و موازی نپرسند

سوال: پنج ماه از عمر دولت یازدهم می گذرد اما تعداد سوال های نمایندگان از وزیران براساس آمارهای موجود از مجموع چهار سال گذشته بیشتر شده است، مجلس چه راهکاری برای این موضوع دارد؟

بروجردی: سوال حق قانونی نمایندگان مجلس است و یک بعد تاثیر مثبت آن است که وزیران و وزارتخانه ها همواره توجه دارند از ریل قانون خارج نشوند و در مسیر حرکت کنند، چشم بینایی در حال رصد آنها است جدا از رصد الهی که همه تحت رصد هستیم.

مجلس از طرف ملت و مردم، دولت را رصد می کند، این رصد که بستر قانونی است از طریق تذکر و سوال انجام می شود.

در کنار آن باید به این موضوع توجه داشته باشیم که وقت همه محدود است از جمله وزیران، حتما باید از سوال های موازی خودداری کنیم، یک سوال را یک نماینده مطرح می کند و نماینده دیگر همان سوال را باردیگر طرح می کند.

کمیسیون های تخصصی مجلس به دلیل ساختار قانونی ناگریزند این سوال ها را در دستور کار خود قرار دهند ولی این موضوع باعث هدر رفتن وقت می شود، وقت سرمایه ملی است.

این از وظایف هیات رییسه مجلس شورای اسلامی است که به عنوان فیلتر عمل کند، اگر سوال ها همسو و موازی است با صحبت اقناعی با نمایندگان سوال کننده به گونه ای موضوع را باید مدیریت کنیم که در عین اعمال این حق قانونی، استفاده بهینه از زمان را که از وظایف ملی و انقلابی است، رعایت کرده باشیم.

وقتی سوال به کمیسیون های تخصصی مجلس می رسد ما ناگزیریم در مدت یک هفته آن را در دستور کار قرار دهیم. برای نمونه وزیر کشور سه شنبه آینده برای پاسخ به ۱۰ سوال باید در کمیسیون شوراها و برای پاسخ به همین تعداد سوال نیز در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حضور یابد. پاسخ به این سوال ها همزمان در نظر گرفته شده است و آقای رحمانی فضلی هم نمی تواند هم زمان به دو کمیسیون برود، یکشنبه آینده نیز به مناسبت میلاد پیامبر اکرم(ص) مجلس تعطیل است از این رو رسیدگی به سوال ها از وزیر کشور باید به هفته های بعد موکول شود. حال رسانه ها مطالبی منتشر می کنند که چرا این وزیر دوباره به مجلس می رود.

سوال ها از وزیران باید تجمیع شود

سوال: آیا برخی سوال ها از وزیران در کمیسیون های تخصصی جنبه سیاسی ندارد؟

بروجردی: مبنای کار ما قانون و آیین نامه داخلی مجلس است، مثلا در یک مورد خاص نماینده ای ۶ یا هفت سوال از وزیری داشت حال اگر این سوال ها به صحن می آمد به همان میزان زمان از مجلس می گرفت، هیات رییسه مجلس با اتخاذ تدبیری با سوال کننده توافق کرد سوال های وی تجمیع شود تا وزیر ناگریز نشود بیش از یک بار به مجلس بیاید. زیرا مساله زمان بسیار مهم است.

معاونان پارلمانی وزیران در قانع کردن نمایندگان نقش ویژه ای دارند

سوال: برخی وزیران همچون اطلاعات و امور خارجه به دلیل دیپلماسی پنهان نمی توانند برخی مسایل را در پاسخ به سوال نمایندگان در صحن علنی مجلس مطرح کنند آیا نباید در این راستا هیات رییسه مجلس تدابیری اتخاذ کند؟

بروجردی: این موضوع از مشکلات موجود است، برخی از وزیران همچون اطلاعات، امور خارجه یا کشور نمی توانند به دلیل مسایل امنیتی و منافع ملی در صحن علنی مجلس مطرح کنند و چون نمی توانند نارضایتی مجلسی ها را به دنبال دارد، نقش معاون پارلمانی در این موضوع بسیار مهم و برجسته است.

آنان باید بتوانند در گفت و گو با سوال کنندگان، آنها را قانع کنند که نباید این مطالب از صحن و پشت تریبون مجلس که برای همه دنیا پخش می شود، بیان شود.

نظارت کنندگان در عرصه هسته ای تقویت می شوند

سوال: اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرده که کمیته نظارت بر تیم مذاکره کننده هسته ای تشکیل شده است؟ آیا چنین تیمی شکل گرفته است؟

بروجردی: من از وجود کمیته نظارت بر مذاکرات هسته ای مطلع نیستم، البته کارگروه های مختلفی در شورای عالی امنیت ملی وحود دارد که بحث، گفت وگو و رصد اطلاعات را بر عهده دارند ولی این که کمیته جدیدی تحت عنوان نظارت بر مذاکرات هسته ای تشکیل شده باشد، حداقل من مطلع نیستم.

این موضوع مطرح است که به مجموعه افرادی که در عرصه هسته ای تصمیم گیر و نظارت کننده هستند، یکی- دو نفر برای تقویت این مجموعه اضافه شود، ولی این که سازو کار جدیدی تعریف شده و یک تیمی برای نظارت تشکیل شده باشد، مطلع نیستم.