برخی منابع آگاه از حضور احتمالی «جان کری» وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا برای پیوستن به مذاکرات ژنو ۳ خبر می دهند.

به گزارش خبرنگاران اعزامی ایرنا به ژنو، گفته می شود تیم حفاظت جدیدی از مقامات آمریکا در هتل اینترکنتیننتال مستقر شده اند اما مقامات آمریکایی از تایید یا رد این خبر خودداری می کنند.

پیوستن کری به مذاکرات ژنو ۳ می تواند نشانه ای از پیشرفت در مذاکرات ولو بصورت اندک باشد.

در دور قبلی مذاکرات ژنو و پس از روشن شدن چارچوب مذاکراتی، وزیران خارجه گروه ۱+۵ در محل نشست حضور یافتند و به توافق جمعی رسیدند ولی خروج فرانسه از مواضع جمعی سبب شد طرح توافق روی میز بماند.

در دور قبلی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ وزیر امور خارجه آمریکا بنا به دعوت خانم کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ژنو سفر کرد و مذاکراتی سخت وفشرده با محمدجواد ظریف داشت.

وزیران امور خارجه ایران و آمریکا در مذاکرات ۱۱ روز پیش تهران و ۱+۵ ، بیش از هفت ساعت در مذاکراتی سه جانبه با حضور کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل اینترکنتیننتال ژنو با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند که این میزان از گفت و گوها بین دو کشور از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ تاکنون بی سابقه بوده است.

ظریف و کری در روز چهارم مهرماه امسال نیز در حاشیه نشست وزیران امور خارجه گروه ۱+۵ در نیویورک به مدت نیم ساعت با هم دیدار کردند.

در طول سه دور مذاکرات ایران و ۱+۵، سیدعباس عراقچی معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه و وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا با یکدیگر به صورت دو جانبه دیدار و گفت و گو کرده اند.