لودریان بر ادامهٔ حمایت نظامی و سیاسی فرانسه از اقلیم کردستان تأکید کرد

اربیل: احسان عزیز

اقیلم کردستان عراق طی دو روز گذشته شاهد تعامل‌های دیپلماتیک شدید در نتیجهٔ سفر دو وزیر خارجهٔ ایران و فرانسه به آن بود.
به گزارش الشرق الوسط، جان اف لودریان وزیر خارجهٔ فرانسه دو شب پیش در اربیل تأکید کرد که کشورش به حمایت نظامی و سیاسی اقلیم کردستان ادامه داده و قصد تقویت و توسعهٔ روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی با آن را دارد.
وی صبح روز گذشته پیش از ترک اربیل در یک کنفرانس مطبوعاتی عنوان کرد سفرش به کردستان برای تأکید اهمیت فرانسه به از خود گذشتگی‌های ملت کُرد و نیروهای «پیشمرگه» در چهار سال گذشته در جنگ با داعش است.
وی همچنین به بهبود روابط بغداد و اربیل به خصوص بعد از انتخابات و تشکیل دولت‌های جدیدشان اشاره کرد و آن را فرصتی برای مذاکره سازنده میان آنها دانست.
وی همچنین در خصوص اوضاع سیاسی و امنیتی منطقه عنوان کرد که این اوضاع از این لحاظ که داعش دیگر مساحت‌های زیادی از عراق و سوریه را تحت کنترل خود ندارد خوب است اما به دلیل وضعیت شمال غربی سوریه پیچیده‌است.
از سوی دیگر محمد جواد ظریف وزیر خارجهٔ ایران نیز صبح روز گذشته به اربیل رسید و بعد از مشارکت در همایش اقتصادی مشترک ایران و اقلیم با مشارکت ۷۰ شرکت ایرانی و کُرد عنوان کرد: تهران و اربیل برای ایجاد منطقهٔ صنعتی مشترک به توافق رسیدند، روابط دوجانبهٔ اقیلم کردستان و ایران قوی است و هیچ‌کس نمی‌تواند به آن آسیب بزند.
وی گفت: تحریم‌ها نخواهند توانست مانعی بر سر راه توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق شود. ما شریک بسیار مطمئنی برای همه شرکای خود به خصوص اقلیم کردستان عراق هستیم.
نیچروان بارزانی نخست‌وزیر دولت اقلیم کردستان عراق نیز روابط تاریخی و سرنوشت‌ساز این اقلیم با ایران را تحسین کرد و ضمن اشاره به روابط تاریخی و مرزهای طولانی‌اش با ایران از تاجران و سرمایه‌گذاران ایرانی به دلیل ادامهٔ فعالیت در اقلیم کردستان علیرغم بحران اقتصادی تقدیر و تشکر کرد.
بعد از آن ظریف، اربیل را به مقصد سلیمانیه برای حضور در یک همایش اقتصادی دیگر پیش از بازگشت به ایران، ترک کرد.
ناظران معتقدند هدف وزیر خارجهٔ ایران از این سفر، ایجاد گذرگاه اقتصادی با اقلیم و عراق و تلاش برای کاهش اثرات تحریم‌های آمریکا علیه ایران است به خصوص که این تحریم‌ها شروع به تأثیر گذاشتن بر اقتصاد ایران کرده و در مدت کوتاهی باعث ورشکستگی ده‌ها شرکت ایرانی و سرمایه‌گذار شده‌است.