موگرینی امروز در ریاض برای توضیح جزئیات توافق هسته ای با ایران

شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح حاکم کویت طی استقبال از محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران – عکس از خبرگزاری فرانسه

شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح حاکم کویت طی استقبال از محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران – عکس از خبرگزاری فرانسه

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران طی سفر روز گذشته خود به کویت تلاش داشت، به کشورهای خلیج ابراز دوستی کند. وی این سفر ، که قطر و عراق را نیز در بر دارد، «اعلام حسن نیت» کشور خود برای ارتقای روابط خوب همسایگی و همکاری با کشورهای منطقه توصیف کرد.

ظریف در کنفرانسی مطبوعاتی که در کویت برگزار کرد و در چارچوب اولین سفر منطقه ای وی پس از توافق هسته ای با قدرت های جهانی می باشد، که در ۱۴ جولای (تیر ماه) به امضا رسید گفت: «هر تهدیدی به هر کشوری، تهدیدی برای همگان است… هیچ کشوری نمی تواند مشکلات منطقه ای را به تنهایی و بدون کمک دیگران حل کند».

ظریف افزود: «سفر به کویت در راستای اراده ی مشترک بین دو کشور برای همکاری و رسیدن به اهداف و منافع مشترک صورت می گیرد». وی گفت: «ایران معتقد است که بین ما منافعی وجود دارد و چالش ها و خطرات مشترک نیز در منطقه وجود دارد». وی همچنین بر ضرورت استفاده از این واقعیت، از طریق تعمیق منافع و همکاری بین کشورهای منطقه و توجیه تلاش ها در جهت توسعه بیشتر و رویارویی با چالش ها و خطرات ، تأکید کرد.

وزیر خارجه ایران همچنین تأکید کرد آن چه از عشق و محبت برخاسته از دین و تاریخ و اعتقادات و فرهنگ مشترک، کشور وی را با کشورهای منطقه مرتبط می کند، بزرگ تر و گسترده تر از چیزهایی است که ممکن است بین آن ها جدایی ایجاد کند. وی توضیح داد: «خطرات پیش روی هر کدام از ما، خطراتی بر همگان است».

از سوی دیگر فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، امروز در عربستان سعودی گفتگوهایی را انجام می دهد.

دفتر موگرینی اعلام کرد که وی با برخی از مسؤلان از جمله عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی دیدارهایی را انجام خواهد داد، و اشاره کرد که موضوعاتی که بر میز مذاکرات قرار خواهند داشت عبارتند از : روابط دو جانبه و راههای تقویت آنها، مسائل منطقه ای و پرونده هایی که مورد علاقه دو طرف هست به ویژه جزئیات توافق هسته ای با ایران.