این وسیله زبان لمسی را به متن یا گفتار تبدیل می کند

قاهره: حازم بدر

سه جوان مصری یک دستکش و دستبندهای الکترونیکی طراحی کرده اند که با تبدیل زبان لمسی به گفتار یا متن امکان برقراری ارتباط را برای افراد نابینا -ناشنوا فراهم می کنند.
محققان مصری فارغ التحصیل دانشکده های مهندسی و حسابداری و تجارت و بازرگانی هستند.
این دو طرح ابتکاری جوانان مصری در نمایشگاه Gallery Walk در حاشیه شصت و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در سپتامبر پارسال (مهر) به معرض نمایش گذاشته شد.
توانایی حس لامسه افراد نابینا- ناشنوا بسیار قوی بوده و مهم ترین وسیله برای برقراری ارتباط به شمار می رود. این وسایل تازه طراحی شده گفتار یا متن را به زبان لمسی در کف دست ترجمه می کند. با این حال اما افراد نابینا -ناشنوا و خویشاوندانشان باید برای استفاده از این دستکش ها و دستبندها آموزش مشترک ببینند.
افراد نابینا-ناشنوا نمی توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند مگر اینکه طرف مقابل برای نحوه ارتباط با این افراد آموزش دیده باشد. افراد آموزش دیده هم باید برای ارتباط روبروی معلولان نابینا -ناشنوا قرار بگیرند که البته این مشکل با دستکش سخنگو (به عربی) و دستبند طراحی شده حل می شود.
هفته گذشته، سه محقق مصری و موسسه مصری هوپ سیتی توافق کردند تا این وسایل طراحی شده تا دو هفته دیگر وارد بازار شود. هوپ سیتی نهاد سرپرست بر افراد نابینا ناشنوا در مصر است.
این دو وسیله تازه طراحی شده بعد از انجام بررسی های فنی کارشناسان مسابقه یکی از دانشگاه های انگلیس برای تامین مالی طرح های ابتکاری در ماه مارس (اسفند) پارسال برنده مسابقه شدند.
مهندس خالد عیاده یکی از تولید کنندگان این دستکش به الشرق الاوسط گفت «دستکش های سخنگو به زبان های دیگر در بازار وجود دارند اما این اولین دستکش سخنگو به عربی است .»
عیاده افزود «حروفی که در این دستکش وجود دارد به نحوی چیده شده اند که نابینایان ناشنوا آموزش دیده اند. دکمه هایی بر روی دستکش نصب شده که به حسگرهای فشار متصل هستند و زبان لمسی را به متن یا گفتار ترجمه می کنند.»
این دستکش می تواند به افراد نابینا ناشنوا کمک کند تا بتوانند در جایی که امکان برقراری ارتباط برایشان وجود ندارد نیازمندی های خود مثل سفارش غذا یا دستشویی رفتن را بازگو کنند.»
او گفت «هدف اصلی طراحی دستبند این است که افراد نابینا ناشنوا حتی در خارج منزل هم بتوانند همواره با نزدیکانشان در ارتباط باشند. دکمه هایی بر روی دستبند نصب شده که می توانند از طریق اینترنت اشیا پیام های گوناگونی به موبایل ارسال کنند. مثلا فرد نابینا ناشنوا با فشار دکمه مربع می گوید که مریض است یا با فشار دکمه دایره ای این پیام را می رساند که گرسنه است.»