رئیس‌جمهور فرانسه برخی از مطالبات تظاهرکنندگان را برآورده کرد اما از بازگرداندن مالیات بر ثروت امتناع

پاریس: میشیل ابونجم

رئیس‌جمهور فرانسه ایمانوئل مکرون شب گذشته در یک سخنرانی تلویزیونی که سیزده دقیقه طول کشید، از اتخاذ تدابیری سخن گفت که برای کنترل اوضاع کنونی به کار خواهد رفت.
به گزارش الشرق الاوسط، تظاهرات فرانسه از چند هفته پیش تاکنون ادامه دارد و توسط جلیقه زردها هدایت می‌شود. این حوادث برای فرانسه تبعات اقتصادی و سیاسی مختلفی به همراه داشته‌است.
ماکرون درصدد بود آرامش را به افکار عمومی بازگرداند، هر چند او اظهار کرد که با هرگونه اعمال خشونت‌آمیز مقابله خواهد کرد.
او در سخنان خود بیان کرد که حوادث پیش آمده ملت فرانسه را آشفته کرد.
او همزمان تلاش کرد میان مطالبات مشروع و اعمال خشونت‌آمیز تفاوت بگذارد.
مکرون در جایی دیگر از سخنان خود عنوان کرد که بخشی از مسئولیت بر دوش او می‌افتد و اینکه او امیدوار است این بحران به یک فرصتی برای پیشرفت کشور تبدیل شود.
وی بیان کرد که خشم مردم تنها ناشی از افزایش قیمت سوخت نبوده و دلایل عمیق‌تری در پس آن وجود دارد.
با توجه به این گفته‌های رئیس‌جمهور فرانسه وضعیت فوق‌العاده اقتصادی و اجتماعی در کشور اعلام شد. این وضعیت بدین معناست که تلاش برای بهبود آموزش و سطح مدارس و سرمایه‌گذاری در امور عموم ملت افزایش یابد و زندگی عزت مند برای همه مردم فراهم شود و یک فضای شامل گفتگوی ملی راه اندازی شود تا مسایل مختلف کشور بررسی شود.
یکی از بازخوردهای سریع این سخنان توزیع ۱۰۰ یورو برای قشر کم درآمد جامعه از سال آینده است. همچنین ساعات کار اضافی از هر گونه پرداخت مالیات معاف شد. از سوی دیگر، مکرون از صاحبان شرکت‌ها و سرمایه دارانی که کارمندان و کارگرانی در اختیار دارند درخواست کرد که در صورت توانایی به کارکنان خود اضافه حقوق دهند و به مناسبت کریسمس عیدی پرداخت کنند.
همچنین در خصوص بازنشستگان نیز مقرر شد افرادی که حقوق بازنشستگی آنها از ۲۰۰۰ یورو کمتر باشد مشمول قانون مالیات سال آینده نشوند.
از سوی دیگر، مکرون عدم تعلق مالیات به ثروت را که از یکی از عمده مطالبات تظاهر کنندگان بود رد کرد، زیرا او این قانون را در چهل سال گذشته جاری و هدف آن را جلب سرمایه گذاریها به اقتصاد کشور دانست. اما او همزمان بر لزوم مبارزه با هر گونه فرار از مالیات تأکید کرد.
پیش از این مکرون با مسئولان مختلف کشور و استانداران و روسای انجمن‌های صنفی و کارگری دیدار طولانی را در کاخ الیزه برگزار کرده بود که در آن به مشاوره و بررسی راه‌های برون رفت از اوضاع کنونی پرداخت. نقطه مشترک همه مسئولان این بود که از تکرار شنبه سیاه دیگری در فرانسه جلوگیری شود.
البته همگان این توقع را از مکرون داشتند که در سخنرانی خود از یک بسته سیاستی نیرومند خبر دهد که باعث شود جلیقه زردها به خانه‌های خود بازگردند و به اعتراضات ادامه ندهند.
پیش از این رسانه‌های فرانسوی از سطح بالای مطالبات مردمی از سخنرانی مکرون سخن گفتند. برای مثال در روزنامه چپ‌گرای لبراسیون این عنوان آمده بود: «مکرون آیا گوش شنوا داری؟». در حالی که روزنامه لوفیگارو راست این تیتر را نوشته بود: «مکرون در جستجوی کلماتی است که او را از بحران نجات دهد». اما روزنامه مستقل لوموند از ضرورت تعدیل برخی سیاست‌های مکرون سخن گفت.
این در حالی است که برخی از سیاستمداران فرانسوی مکرون را به ضرورت توجه به مطالبات مردمی فراخواندند. برای مثال وزیر خارجه کنونی فرانسه بر ضرروت عقد یک قرارداد اجتماعی جدید میان مکرون و مردم فرانسه سخن گفت.
گفتنی است که شعله این اعتراضات مردمی در پاسخ به سیاست اقتصادی مکرون برای حذف مالیات بر ثروت بود؛ معترضان بیان کردند این مسئله باعث شد مقدار ۵ میلیارد یورو از ثروت ملی بر باد رود.
یکی از عمده مطالبات معترضان فرانسوی در کنار کاهش مالیات، افزایش حداقل دستمزدها، افزایش حقوق بازنشستگی، افزایش قدرت خرید طبقات کم درآمد، و بازگشت عمل به مالیات بر ثروت بوده‌است. به هر حال هر گونه عمل به این مطالبات هزینه‌های زیادی بر کل بودجه سالیانه دولت بار می‌آورد و هر گونه عمل به آنها نیازمند یک برنامه اقتصادی از پیش طراحی شده‌است که منابع مالی لازم برای تطبیق این سیاست‌ها را فراهم کند.
البته علی‌رغم این سیاست‌های مکرون و دعوت سیاستمداران مختلف برای ضرورت پاسخگویی به مطالبات معترضان هیچ تضمینی وجود ندارد که اعتراضات فرانسه فروکش کند زیرا به نظر می‌آید که هیچ طرز تلقی معینی برای کنترل بر جنبش جلیقه زردها وجود ندارد که با آن بتوان به خواسته کامل آنها در مقابل پایان دادن به اعتراضات عمل کرد.
از سوی دیگر اکثر معترضان به‌طور بنیادین با خود شخص رئیس‌جمهور مشکل دارند و ریاست او را بر فرانسه نمی‌پذیرند. استعفای مکرون یکی از عمده مطالبات سیاسی است که در این اعتراضات شنیده می‌شود.