حکیم الله محسود رهبر طالبان پاکستان یا گروه تحریک طالبان

حکیم الله محسود رهبر طالبان پاکستان یا گروه تحریک طالبان

حکیم‌الله محسود رهبر گروه طالبان پاکستان آمادگی خود را برای باز کردن باب گفت‌وگوهای جدی با دولت اسلام‌آباد اعلام کرده است.

محسود در گفتگویی با خبرنگار شبکه بی بی سی که روز چهارشنبه منتشر شد، گفت: ما به گفت‌وگوهای جدی معتقدیم، اما دولت پاکستان تاکنون هیچ گامی در این زمینه برنداشته است، دولت نیاز دارد با ما سر میز مذاکره بنشیند و سپس شروط خود را اعلام کنیم.

رهبر طالبان پاکستان افزود: راه درست انجام این کار این است که دولت هیئتی رسمی را تعیین کند و آنها با ما بنشینند تا هریک از دو طرف نظرات خود را اعلام کنند. ما می‌توانیم امنیت هیئت اعزامی برای مذاکره را تضمین کنیم.

وی در این مصاحبه کم سابقه که در نقطه ای ناشناخته در مرز پاکستان با افغانستان صورت گرفته است، ضمن مسئول دانستن اسلام‌آباد به شکست توافقات پیشین صلح، بر ضرورت توقف حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا علیه پاکستان قبل از دستیابی به هرگونه آتش‌بس معتبر تأکید کرد.

رهبر طالبان در ادامه ادعا کرد: دولت پاکستان مردم بی گناه مناطق قبیله‌ای را تحت فشار آمریکا بمباران می‌کند. حملات هواپیماهای بدون سرنشین که از سوی آمریکا علیه مناطق قبیله‌ای پاکستان هدایت می‌شود، مورد تأیید دولت پاکستان است.

بر اساس اخباری که شهریور ماه امسال منتشر ش، اخیرا به پیشنهاد نواز شریف صدراعظم پاکستان، احزاب سیاسی آن کشور خواستار مذاکرات با تحریک طالبان شده اند.

در سال های گذشته نیز مذاکراتی با تحریک طالبان پاکستان صورت گرفته است.