به گفته مقام های محلی افغانستان، گروه طالبان سحرگاه پنجشنبه (۱۰ ژانویه -۲۰ دی) به چندین مرکز امنیتی در چهار استان کشور حمله کرده که منجر به کشته شدن ۳۲ مامور و شبه نظامی طرفدار حکومت شد.
حملات متقابل دو گروه درگیر در افغانستان در زمستان امسال ادامه پیدا کرد. این جنگ حدود ۱۷ سال پیش آغاز شد. عملیات نظامی طالبان منجر به تلفات سنگین جانی نیروهای حکومتی شده است و در مقابل، برخی از فرماندهان میدانی طالبان در حمله های هوایی جنگنده های آمریکایی و حکومت کشته شدند.
در همین حال، زلمای خلیل زاد نماینده ویژه‌ آمریکا در سه دور نشست به گفتگو با طالبان پرداخت. نشست چهارم قرار بود هفته جاری برگزار شود که توسط این گروه تندرو لغو شد. اما، تلاش های خلیل زاد برای دست یابی به توافق صلح اولیه متوقف نشده است.
طالبان در آخرین مورد چندین حمله در استان های قندوز و بغلان و تخار در شمال و در بادگیس واقع در غرب افغانستان انجام داد.
احمد فهیم قرلق رییس بخش قلعه زال در قندوز گفت «چندین ایست بازرسی، سحرگاه پنجشنبه (۱۰ ژانویه-۲۰ دی) مورد حمله شمار فراوانی از عوامل طالبان قرار گرفتند. ۱۰ مامور کشته و ۱۱ تن زخمی شدند. ۲۵ تن از افراد طالبان هم در این حمله کشته شدند.»
مقام های محلی گفتند چندین حمله طالبان به ایست های بازرسی در دو ولایت بغلان و تخار ۱۶ کشته برجای گذاشته است. کشته شدگان از شبه نظامیان طرفدار حکومت هستند. آنان از تلفات جانی سنگین طالبان خبر دادند.
جمشید شهابی سخنگوی والی بادگیس گفت «شش مامور امنیتی در جریان درگیری ها کشته و ده تن زخمی شدند.»
ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان مسئولیت حملات را به عهده گرفت و گفت که این گروه تندرو ده ها تن مامور را کشته و مقادیر فراوانی از تسلیحات و مهمات را تصاحب کرده است.