علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران

در حالی که مذاکره کنندگان ایرانی با نمایندگان گروه ۵+۱ در وین در حال برگزاری آخرین دور مذاکره هسته ای هستند، در تهران، رییس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد که ایران با «بازرسی ویژه» از سایت‌های هسته‌ای خود موافقت نخواهد کرد.

علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، شامگاه چهارشنبه، ۲۸ آبان، در یک برنامه تلویزیونی از امضای پروتکلی خبر داد که در صورت نهایی شدن، روسیه در ایران سوخت اتمی تولید خواهد کرد.

وی ضمن آن که خاطر نشان کرد که دو سال و نیم است ایران که پروتکل الحاقی را اجرا کرده، افزود: «هیچ نوع بازرسی یا پروسه‌ای که ویژه باشد را نمی‌پذیریم.»

وی تصریح کرد: «تمامی مکانیسم‌ها موجود است، بنابراین نمی‌پذیریم کشور ویژه در این رابطه باشیم، به گونه‌ای که بالاترین مقام اجرایی کشور بر این امر تاکید فراوانی دارد.»

سخنان صالحی در واقع تاییدی بر گزارش ۱۶ آبان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که در آن آمده بود که جمهوری اسلامی از اجرای این پروتکل که امکان بازرسی‌های سرزده از تاسیسات اتمی ایران را فراهم می‌کند سر باز زده است.

پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح‌ هسته‌ای در دولت محمد خاتمی، رییس جمهور پیشین ایران، امضا شد اما به تصویب مجلس ایران نرسید. بر پایه این پروتکل بازرسان آژانس بین المللی مجاز هستند هر زمانی که لازم می‌دانند از تاسیسات هسته‌ای ایران بازرسی کنند.

صالحی همچنین ضمن تکذیب انتقال سوخت هسته‌ای ایران به روسیه از امضای پروتکلی بین دو کشور خبر داد که در صورت نهایی شدن آن، روسیه در ایران سوخت اتمی تولید خواهد کرد.

صالحی اضافه کرد: «روس‌ها به ایران کمک کنند که مشترکا کل سوخت یا اجزایی از سوخت را به درخواست ما آنها بتوانند با مشارکت ایران در ایران تولید کنند.»

رییس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین گفت: «سوخت رآکتور اراک را قرار بود بسازیم که بخشی از آن را ساخته‌ایم، ولی فعلاً به دلیل مذاکرات متوقف شده است.»

رییس سازمان انرژی اتمی ایران پیشتر از امضای قرارداد بین ایران و روسیه برای ساخت دو نیروگاه جدید در بوشهر خبر داده بود. این قرارداد بر اساس پروتکل امضا شده بین دو کشوردر سال ۱۹۹۲ امضا شده است.

به گفته آقای صالحی، بر اساس این پروتکل روسیه متعهد به ساخت چهار نیروگاه در بوشهر شده است.

رییس سازمان انرژی اتمی ایرانتصریح کرد: «برخی در رسانه‌ها این گونه وانمود می‌کنند که نیروگاه بوشهر هنوز راه‌اندازی نشده، در صورتی که این نیروگاه هفت هزار کیلووات برق تولید کرده است.»

علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، روز سه‌شنبه، ۲۰ آبان، به روسیه سفر کرده بود.