روزنامه وطن امروز

روزنامه وطن امروز

رسانه های مختلف ایران با توجه به جهت گیری های جناحی خود واکنش های مختلفی را نسبت به آغاز اجرایی شدن توافق نامه ژنو نشان دادند.

روزنامه وطن امروز

روزنامه وطن امروز

روزنامه کیهان که گفته می شود وابسته به جناح تند ایران است، در گزارش خبری خود با تیتر «توافق نامتوازن ژنو با توقف غنی‌ سازی ۲۰ درصد کلید خورد» به سراغ تعلیق تحریم ها رفت. حسین شریعتمداری، مدیر مسئول این روزنامه در یادداشت روز نوشت: «متأسفانه شواهد موجود حکایت دیگری دارند و این بیم جدی هست که حریف در مقابل برخی از کوتاه آمدن‌ های ما، گام ‌های بیشتری به جلو بردارد. به عنوان مثال، اوباما در توضیح توافقنامه ژنو تصریح کرده بود که در گام اول ۶ ماهه، مبلغ ۷ میلیارد دلار از دارایی ‌های بلوکه شده ایران آزاد خواهد شد ولی در متن اعلام شده اخیر، این مبلغ به ۴/۲ میلیارد دلار، آن هم در هشت قسط تنزل یافته است! و یا برنامه تحقیق و توسعه- R&D- ایران در توافق اولیه به رسمیت شناخته شده بود، اما در توافق جدید، حریف حتی نصب یک سانتریفیوژ در بخش روزمینی نطنز که مخصوص تحقیق و توسعه است را نپذیرفت! و موارد دیگری که سرنوشت راکتور آب سنگین اراک، افزایش فراقانونی مداخلات آژانس، پذیرش تلویحی بازرسی‌ها در سطحی بسیار فراتر از پروتکل الحاقی و… از جمله آنهاست و نیاز به تجدید نظر و پیشگیری ضروری و به ‌موقع مسئولان محترم دارد».

روزنامه وطن امروز نیز در ادامه سیاست تند دیروز خود که با واکنش روزنامه های دیگر همراه بود امروز نیز با تیتر درشت “پلمپ” در سرمقاله خود نوشت که «دهان ما پلمپ نمی شود» به سراغ اولین روز تعلیق هسته ای رفت. حسین قدیانی در سرمقاله این روزنامه نوشت: «ولتی که با حرامیان عالم، از در مذاکره همراه با رعایت آداب وارد می‌ شود و حتی حلقه «هوش و ادب» به گوش خلف سیاهکار بوش می ‌بندد، شگفتا! به ملت خود که می ‌رسد، کلام بر مدار اهانت می ‌راند. ظاهرا جرم ما این است که اوباما و جان کری و نتانیاهو نیستیم و الا بعضی ‌ها نشان داده ‌اند دشمن را بیش از دوست درک می کنند. توافق ‌شان با دشمن است و دشمنی‌ شان با ما».

وطن امروز سه شنبه اول بهمن

وطن امروز سه شنبه اول بهمن

روزنامه دولتی ایران، نیز با تیتر «سقوط قیمت ارز و سکه در اولین روز گرمای توافق ژنو» به سراغ بحث داغ تحریمها رفت. این روزنامه که در پاسخ به لوگوی سیاه روزنامه وطن امروز به نقد این روزنامه رفت و در سرمقاله خود با عنوان «عزاداران امروز وطن» نوشت: «یک رسانه مکتوب، دیروز ترجیح داد که برای چاپ خبر آغاز اجرایی شدن توافق ژنو، اول شال مشکی بر گردن صفحه اولش بیندازد تا عزاداری و مصیبت‌زدگی‌اش را به اصرار بر مخاطب خود (مخاطب؟!) تحمیل کند؛ ثانیا نام قربانی این مصیبت را از «توافق هسته‌ای» به «هولوکاست هسته‌ای» برگرداند و بعد هم به عنوان میخ آخر تابوت، عکس اندوهگینی آمیخته از ابر و سرب دست و پا کند تا نیمرخ تأسیسات هسته‌ای ایران در ابهام و غربت و مظلومیت فرو برود».

گذشته از روزنامه هایی مانند اطلاعات که «بخشی از تحریمهای اروپا و آمریکا علیه ایران لغو شد» و یا روزنامه جمهوری اسلامی که «بخش عمده ای از تحریمها لغو شد» به بحث تحریمها پرداختند؛ اما از روزنامه های متمایل به اصلاح طلب نیز می توان به روزنامه اعتماد اشاره کرد. محمد صادق جنان صفت روزنامه نگار در صفحه اول این روزنامه که با تیتر «مرگ تحریمها، تعلیق غنی سازی» به مخاطبان خود پایان تحریمها را اعلام کرده بود نوشت: «دوندگی و سرزندگی گروهی از مدیران سیاسی ایران که پرونده هسته‌ ای را از بن‌ بست بیرون آوردند، کار سترگ و سرنوشت‌ سازی است که از زاویه‌ های گوناگون می ‌توان به آن نگاه کرد. یک نگاه بدبینانه و البته آلوده به رقابت‌ های سیاسی است که ایران در برابر آنچه از دست می ‌دهد چیزی به دست نمی‌ آورد یا اینکه ما به ازای آنچه از دست می‌ دهیم دستاوردهای کمتری نصیب ایران می‌شود.»

روزنامه شرق نیز که متمایل به اصلاح طلبان است با تیتر «آغاز رسمی تعلیق در برابر تعلیق» به سراغ بحث تعلیق هسته ای رفت. دکتر صادق زیبا کلام استاد دانشگاه در سرمقاله خود در این روزنامه نوشت: «توافق ژنو باعث به ‌وجود آمدن نقطه عطف مهمی در برنامه هسته ‌ای ایران شده است. ظرف قریب به یک‌ دهه گذشته که پرونده هسته ‌ای ایران شکل گرفته، همواره یک ‌نظر می‌ توانسته مطرح باشد و آن هم نظر رسمی دولتی بوده است. نظر رسمی هر چه بوده، مطبوعات، رسانه ‌ها به ‌همراه شخصیت‌ های سیاسی، مجلس و… جملگی با آن نظر همراهی می‌ کردند».

بر اساس نوشته این استاد دانشگاه «گر هم احیانا انتقادی به برنامه ‌ها بوده، صرفا در یک جمع خصوصی می‌ توانسته ابراز شود و الا در بیرون و به ‌صورت رسمی، این مساله مورد بحث قرار نمی‌گرفت. اما توافق «ژنو» باعث برهم‌خوردن این وضعیت ۱۰ساله شده است.»

روزنامه آرمان که مشی اصلاح طلبی دارد با عنوان «حمله گازانبری به توافق هسته ای» با سرمقاله حشمت‌ الله فلاحت ‌پیشه به بحث فعالیت هسته ای پرداخته است. آرمان نوشته است : «دیروز برای سیاست خارجی ایران روز خوبی بود، چراکه برای نخستین‌ بار سیاست‌ های تحریمی سیر قهقرا می ‌گیرد و فارغ از کم و کیف کار، اصل موضوع خوش‌ یمن است و می ‌تواند شروع خوبی در سیاست خارجی ایران باشد منوط به اینکه با وحدت داخلی و کیاست در سیاست خارجی کشور بتواند این روند را ادامه دهد.»

از میان روزنامه های اقتصادی ایران، روزنامه دنیای اقتصاد که یکی از روزنامه های پر تیراژ محسوب می شود در صفحه اول خود «گشایش بزرگ در روابط خارجی» را که به منظوری اقتصادی دارد عنوان کرد. مریم کاویانی روزنامه نگارایرانی در سرمقاله این روزنامه نوشت: «ایران اولین گام برنامه اقدام مشترک را در آخرین روز دی ‌ماه برداشت و اتحادیه اروپا نیز در راستای تعهدات ژنو و در پاسخ به گام مثبت ایران جهت رفع نگرانی ‌های غرب، اعلام کرد برخی تحریم‌ های وضع شده علیه ایران تعلیق شد.»