وزیر اطلاع رسانی در جوبا به «الشرق الأوسط»: درگیری ها ادامه دارد و ۱۲۵ نفر کشته شده اند

نیروهای امنیتی در خیابان های جوبا – ژنرال دواتور جانگ از حامیان ریک ماچار در حال سخن گفتن با خبرنگاران در جوبا در سودان جنوبی – عکس از رویترز

نیروهای امنیتی در خیابان های جوبا – ژنرال دواتور جانگ از حامیان ریک ماچار در حال سخن گفتن با خبرنگاران در جوبا در سودان جنوبی – عکس از رویترز

شورای امنیت سازمان ملل پیش از جلسه بسته ای که قرار بود بعد از ظهر روز گذشته برای بررسی اوضاع در جنوب سودان در پی نبردهای خونین اخیر این کشور تشکیل دهد، با صدور بیانیه ای به طرفین درگیری هشدار داد که تحریم های بیشتری بر آن ها اعمال می کند.

تحرک شورای امنیت پس از درگیری های خشونت آمیز در جوبا میان نیروهای دولتی وابسته به  سالوا کییر میاردیت رئیس جمهور، و نیروهای وابسته به ریک ماچار، معاون اول او صورت گرفت، که توافقنامه صلح امضا شده در ماه اوت گذشته را تهدید می کند.

در این بیانیه آمده است بر اساس قطعنامه شماره ۲۲۸۰ صادره در تاریخ ۹ آوریل (اردیبهشت ماه) گذشته، تدابیر دیگری اتخاذ خواهد شد که شامل مسدود کردن دارایی ها، و ممنوعیت سفر افراد و مسؤلان می باشد و از دولت انتقالی خواستار سرعت بخشیدن به روند تحقیقات برای پیدا کردن دلایل وقوع مخاصمات، و پاسخگویی مسؤلان آن، و کنترل شدید ارتش و دولت شد.

مایکل ماکوی وزیر اطلاع رسانی دولت سودان جنوبی در تماس تلفنی با «الشرق الأوسط» در جوبا گفت: «نیروهای وابسته به ماچار به یک مرکز ایست بازرسی در شهر حمله کرده و آن را به کنترل در آوردند و پس از آن نیروهای وابسته به ارتش ملی حرکت کردند و مرکز مرزی نزدیک به محل اقامت ماچار را مجدداً به دست گرفتند».

ماکوی توضیح داد که درگیری های پراکنده میان دو طرف همچنان ادامه دارد. وی همچنین به کشته شدن دست کم ۱۲۵ نفر از دو طرف تا بعد از ظهر دو روز پیش اعتراف کرد و گفت: «تا کنون گزارشی از تعداد واقعی کشته شدگان به دست ما نرسیده است اما بر اساس آخرین آمار (دو روز پیش)، ۱۰۰ تن از شورشیان و ۲۵ تن از نیروهای ما در نبردها کشته شدند».