«رشته رشته» شدن اثر ۱.۱۴ میلیون یورویی در مقابل چشمان خریدار

لندن عبیر مشخص

«بنکسی» هنرمند گرافیتی‌کار اهل بریستول است که با نقاشی‌های دیواری و هنر گرافیتی اعتراضی خود، شهرت جهانی دارد، با این حال هنوز هویت اصلی او فاش نشده است. بنکسی نام مستعار این نقاش بریتانیایی است که آثار او با مضامین سیاسی و اجتماعی و رویکرد انتقادی شهرت جهانی دارد. . این نقاشی در حراجی «ساتبی» به بیش از یک میلیون دلار فروخته شد اما لحظاتی پس از فروخته شدن، نیمی از آن در مقابل چشمان حاضران رشته‌رشته شد.
به گزارش الشرق الاوسط، نقاشی «دختری با بادکنک» اثر بنکسی، هنرمند گرافیتی بریتانیایی پس از آن که در حراجی لندن به قیمت ۱ میلیون پوند (۱.۱۴ میلیون یورو) فروخته شد، به یک باره در مقابل چشم حاضران «رشته رشته» شد. تصاویر منتشر شده از حراج این اثر نشان می‌دهد که پس از فرود آمدن چکش حراج و نهایی شدن قیمت، نیمه پایینی نقاشی شروع به خُرد شدن کرد، انگار که برگه کاغذی وارد دستگاه‌ کاغذخرد‌کُنی، شده است. رخدادی که شگفتی حاضران را برانگیخت.
در همین‌زمان بنکسی در صفحه اینستاگرام خود تصویری از اثر پاره‌شده با عنوان «می‌رود، می‌رود، رفت» منتشر کرد. بنکسی با انتشار این ویدیو در اینستاگرامش نوشته است: «تمایل به نابودی هم تمایلی خلاقانه است. – پیکاسو.»
شروع این ویدیو این جمله را نشان می‌دهد: «چند سال پیش، من مخفیانه کاغذخردکنی را داخل یکی از نقاشی‌ها نصب کردم.»
ویدیو سپس فردی را نشان می‌دهد که در حال نصب کردن این ابزار است و بعد جمله دیگری به دنبال آن می‌آید: «تا مبادا روزی به حراج گذاشته شود.»
گفته می‌شود که بنکسی در حراجی اثرش در لندن شخصاً حضور داشته و واکنش حاضران به تخریب اثرش را دیده است.
این نقاشی بنکسی که ۱۲ سال پیش خلق شده بود، رکورد پیشین قیمت آثار او را شکسته بود. این شوخی نامعقول در حراجی ساتبی، دنیای هنر و خریدار اثر از بین رفته «دختری با بادکنک» را که یکی از پرطرفدارترین آثار این هنرمند است بهت زده کرد.
رییس بخش هنرهای معاصر حراجی ساتبی گفته که تا به‌ حال چنین چیزی را تجربه نکرده بودیم. این اثر درست بعد از اینکه بنکسی با فروش آن به یک رکورد جدید دست یافته بود به طور خود به‌ خود پاره پاره شد. به‌شدت درگیر آن هستیم تا متوجه تأثیرات این اتفاق بر حراجی خود شویم.
مسئول شرکت حراجی گفته است یک اثر هنری هر چه بیشتر شهرت کسب کند، گران‌قیمت‌تر می‌شود. هنوز مشخص نیست که آیا قرارداد فردی که این اثر هنری را خرید، با شرکت حراجی نگهداشته خواهد شد.
هنوز مشخص نیست که کاغذخردکن چگونه در آن زمان فعال شده است. البته کارشناسان آثار هنری در فضای مجازی اعلام‌ کرده‌اند که ارزش اثر «دختری با بادکنک» با این شوخی به شدت بالا خواهد رفت.
او در سال ۲۰۰۵ اثری بر روی دیوار حائل بنا شده توسط اسرائیل در کرانه باختری خلق کرد که تلاش کودکان برای ایجاد شکاف در این دیوار را نشان می‌دهد. بنکسی دو سال پیش نیز هتلی در بیت‌لحم برای «همه جنگ‌زدگان و آورگان جهان» افتتاح کرده بود.

“انتحار” لوحه لبانکسی لحظه سقوط مطرقه المزاد

بدا الأمر کأنه انتحار للوحه فنیه وهی تتمزق وسط مزاد أمام أعین المزایدین. اللوحه بعنوان “فتاه تحمل بالوناً” وهی لفنان الغرافیتی البریطانی الشهیر عالمیاً، بانکسی. وواقعه “الانتحار” دارت فصولها أمس فی مزاد دار “سوذبیز” بلندن. فعندما أعلن مدیر المزاد عن