سندی لطی همراه با عود و بدون موسیقی توجه حاضران را جلب کرد
بیروت: سوسن الأبطح

به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد درگذشت فرید الاطرش خواننده و آهنگساز بزرگ عرب، یک کنسرت موسیقی در مرکز فرهنگی «الصفدی» در شهر طرابلس برای بازخوانی آهنگ‌های این هنرمند بزرگ برگزار شد.
به گزارش الشرق الاوسط، نیمهٔ اول این کنسرت به بازخوانی آهنگ‌های او اختصاص یافت و نیمهٔ دوم آن به بازخوانی آهنگ‌های خواهر هنرمندش اسمهان اختصاص داده شد.
تالار کنسرت پر از کسانی شد که از همه جای لبنان برای شرکت در این مناسبت آمده بودند و سن حاضران نشان می‌داد که فرید الاطرش مورد علاقهٔ بزرگسالان است؛ چرا که جوانان زیادی در این مناسبت شرکت نکرده بودند.
اما شگفتانهٔ بزرگ این کنسرت دختر ۲۱ ساله‌ای به نام سندی لطی بود که با عود خود بدون همراهی گروه موسیقی مسئولیت برگزاری تمام کنسرت را به دوش کشید.
وی کنسرت را با آواز «مع احبابنا یا عینی» (با عزیزانمان ای چشمان من) شروع کرد که نشان دهندهٔ توانایی وی در خواندن آوازهای فرید الاطرش و یادآوری سوز و گذاز صدایش بود.
پس از آن با آهنگ‌های «اشتقتلک» (دلم برایت تنگ شد)، «یاقلبی یا مجروح، اصبر ع المقسوم» (ای قلب من ای زخم خورده، با تقدیر بساز)، «قلبی و مفتاحه» (قلب من و کلیدش)، «ایاک من حبی» (از عشق من حذر کن)، «حبیبنا» (معشوق ما) و «تعالی سلم» (بیا خداحافظی کن) حاضران را شگفت زده کرد.
در نیمهٔ کنسرت مهندس محمود الاحمدیه رئیس انجمن دوستداران فرید الاطرش در خصوص جایگاه جهانی فرید الاطرش سخنرانی کرد که از سوی فرانسه و نیوروک تقدیر شده بود.
احمد المصری نیز پس از آن با ویولون سه آهنگ فرید الاطرش را نواخت.
در نیمهٔ دوم کنسرت سندی آهنگ‌های اسمهان تحت عنوان «أهوی» (عاشقم)، «یلی غرامک شاغل بالی» (ای که عشقت ذهنم را درگیر کرده‌است)، «الورد الجمیل» (گل زیبا) و «اللی بحبه سعید» (کسی که دوستش دارم خوشبخت است) را همراه با عود خواند سپس از حاضران اجازه گرفت تا بدون همراهی هیچگونه سازی یکی از آهنگ‌های اسمهان را بخواند که زیبایی و گیرایی صدایش آنها را شگفت زده کرد.
وی کنسرت را با آهنگ «لیالی الانس فی فیینا» (شب‌های الفت در وین) به پایان رساند.
گفتنی است سندی لطی در یکی از برنامه‌های استعدادیابی تلویزیونی شرکت کرده بود اما نام او برای بسیاری از حاضران ناآشنا بود.