اسلام آباد: جمال اسماعیل

به گزارش رسانه‌های آمریکا، سرگرد تیلور که دو روز گذشته توسط یک سرباز افغان کشته شده بود، شهردار شهر نورث اوگدن در ایالت یوتا بوده است.
به گزارش الشرق الاوسط، وی افسر اطلاعاتی گارد ملی آمریکا بوده و اعتقاد داشت باید به مدت یک سال به ارتش آمریکا در افغانستان خدمت کند. تیلور مشاور اعضای گردان نخبگان یا «نیروهای ویژه ارتش افغانستان» بود.
برینت چاگ، معاون و جانشین شهردار نورث اوگدن از مرگ تیلور خبر داد. تیلور در سال ۲۰۱۳ به سمت شهردار این شهر تعیین شده بود.
شهردار نورث اوگدن به ضرب گلوله یکی از سربازان افغان کشته شد. در این حمله یکی دیگر از نیروهای آمریکایی زخمی شد که تا کنون نام، رتبه نظامی و ایالت محل زندگی وی از سوی نیروهای آمریکا اعلام نشده است.
شایان ذکر است که دلیل تیراندازی سرباز افغان تاکنون توسط نیروهای آمریکا و حتی نیروهای افغانستان اعلام نشده است. این در حالی است که تا کنون نیروهای آمریکا و افغانستان نتایج تحقیقات خود در زمینه حوادث مشابه این را هیچ گاه اعلام نکرده‌اند.
این نخستین بار نیست که نیروهای افغان به نیروهای آمریکایی و ناتو تیراندازی می‌کنند، پیش از این نیز به نیروهای چک در پایگاه نظامی افغانستان در ولایت هرات تیراندازی شده بود، که در اثر این حمله یک سرباز کشته و دیگری زخمی شد.
اورن هیتچ، سناتور و کاندیدای مجلس سنای آمریکا از ایالت یوتا و میت رومنی، کاندیدای سابق ریاست‌جمهوری آمریکا در انتخابات ۲۰۰۴ به خانوداه تیلور تسلیت گفتند.
نیروهای آمریکایی در ۷ اکتبر ۲۰۰۱، یعنی یک ماه پس از حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به هدف نابودی القاعده و طالبان به افغانستان حمله کردند.
اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا پس از کشته شدن اسامه بن لادن در شهر ابوت آباد اعلام کرد: «نیروهای ما هیچ گونه خصومتی با طالبان ندارند وهدف از حمله به افغانستان حذف القاعده بود و کار ما با کشته شدن بن لادن پایان یافت».
آمریکا در حال حاضر در تلاش برای رسیدن به توافق با طالبان در جهت پایان دادن به درگیری‌ها است، چرا که افغانستان طی ۴۰ سال اخیر درگیر جنگ بوده است. اما طالبان اصرار دارد که هرگونه توافق باید بر اساس جدول زمانبندی مشخص و قابل قبول برای خروج همه نیروهای خارجی از افغانستان باشد و هیچ یک از پایگاه‌های آمریکا باقی نماند. طالبان همچنین مذاکره با دولت کنونی افغانستان را به بهانه عدم کنترل این دولت بر همه مناطق کشور، رد می‌کند.
باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا پس از نشست آتلانتیک در شیکاگو از پایان عملیات جنگی نیروهای آمریکایی و نیروهای ناتو در افغانستان خبر داد و گفت: «پس از این وظیفه این نیروها به همکاری با نیروهای افغان برای آموزش و مشورت و پشتیبانی هوایی از نیروهای افغانستان محدود می‌شود».