بازگرداندن یکی از مجسمه های مسروقه گورستان توسط ماموران امنیتی

قاهره: جمال جوهر

اداره امنیت منطقه شحات لیبی از کشف یک محموله قاچاق مجسمه عتیقه به خارج کشور خبر داد.

این مجسمه در یک گورستان تاریخی در شهر شحات واقع در منطقه الجبل الاخضر (شمال شرق لیبی) قرار دارد. این گورستان یکی از بارزترین اماکن باستانی لیبی است.

این نهاد امنیتی افزود این، چهارمین مورد دزدی آثار باستانی این شهر در سال جاری است.

ماموران امنیتی به دنبال ابلاغ یکی از شهروندان درباره وجود یک مجسمه عتیقه در منطقه ای در حومه شهر توانستند از انتقال آن به خارج شهر جلوگیری کنند.

اداره امنیت شحات در بیانیه ای گفت: ماموران پلیس به این گورستان باستانی رفتند و متوجه شدند که گورستان باستانی شحات توسط دزدان تخریب شده تا بتوانند محتویات آن را تخلیه کنند. ما با ثبت این مورد، محتویات گورستان را به انبارهای تحت نظارت پلیس بردیم و صورتجلسه ای درباره این دزدی تهیه کردیم.

این ارگان اعلام کرد اقدامات بازدارنده برای مقابله با کسانی که قصد دزدی یا نبش گورستان یا ساخت و ساز در آنجا را دارند در پیش گرفته می شود.

یک مقام موسسه حمایت آثار باستانی لیبی به «الشرق الاوسط» گفت “میراث فرهنگی کشور در معرض غارت و دزدی توسط افراد و باندهای بین المللی و محلی قرار دارد.

او افزود: مقام های کشور از سازمان های بین المللی در سال ۲۰۱۱ یعنی دوره سرنگونی رژیم سابق درخواست کمک کردند تا آثار باستانی لیبی را حفظ کنند. اما اقدامی در این باره انجام نشد و این آثار باستانی در معرض دزدی و قاچاق به خارج کشور قرار دارد.”

ماموران امنیتی، پیشتر از کشف دو مجسمه دوره یونان در حومه این شهر خبر داد. عز الدین المجدوب فرمانده پلیس شحات در آن زمان گفت: این دو مجسمه در منطقه ای که عملیات حفاری در آنجا جریان داشت کشف شدند و معلوم بود که سارقان آماده انتقال آن به جای دیگری هستند.