پادشاه عربستان با پوتین اوضاع منطقه را بررسی می کند… میزبانی پاریس از نشستی بین المللی پیش از «وین ۲»

مهاجران سوری و عراقی به هنگام رسیدن به جزیره لیسبوس یونان از سواحل ترکیه با یک قایق – عکس از آسوشیتد پرس

مهاجران سوری و عراقی به هنگام رسیدن به جزیره لیسبوس یونان از سواحل ترکیه با یک قایق – عکس از آسوشیتد پرس

ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی روز گذشته طی تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، روابط دو جانبه و اوضاع منطقه ای را مورد بحث قرار داد.

در همین راستا، منابعی از مخالفان سوری موجود در روسیه درباره ارسال «نشانه هایی» از سوی بشار اسد رئیس جمهور سوریه سخن گفتند که در آن آمادگی خود را برای نشستن با مخالفان و تبادل نظر با آن ها درباه راه های خروج از بحران را اعلام کرد.

در همین حال منابع دیپلماتیک روسی برای «الشرق الأوسط» ذکر کردند: «آنچه در حال حاضر برای سوریه مهم است، از سرگیری گفت و گوها به نحوی است که طرف های بازیگر بتوانند چارچوب قابل قبولی برای مرحله انتقالی ایجاد کنند، تا صلاحیت های اسد به یکی از نیروهای وفادار به او انتقال یابد، و صلاحیت ها توزیع شود».

اما در حالی که تلاش های دیپلماتیک برای حل بحران سوریه ادامه دارد، یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان روز گذشته به دمشق سفر کرد و با بشار اسد ملاقات کرد. سفر وزیر خارجه عمان به سوریه نشان دهنده ورود پادشاهی عمان بر روی خط میانجیگری برای حل بحران است، به ویژه این که بن علوی یک هفته پیش با خالد خوجه، رئیس ائتلاف معارضان سوری در مسقط دیدار کرده بود. خبرگزاری عربی سوری (سانا) به نقل از بن علوی گزارش داد که وی طی دیدار با اسد گفت که کشورش تمامی سعی و تلاش خود را برای رسیدن به راه حلی برای بحران سوریه خواهد کرد. این خبرگزاری همچنین اشاره کرد که دو طرف «ایده های مطرح شده منطقه ای و بین المللی» برای حل بحران را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در همین راستا، پاریس تلاش می کند پس از آن که از نشست هفته گذشته «وین» کنار گذاشته شد، امروز با میزبانی نشستی بین المللی در خصوص بحران، به جایگاه دیپلماتیک خود در رابطه با سوریه بازگردد. قرار است فردا نشست دیگری در وین برگزار شود.