آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک

سازمان بهداشت جهانی در گزارش اخیر خود در زمینه مقاومت دارویی در برابر آنتی بیوتیک ها هشدار داده است و این پدیده را «تهدید بزرگ جهانی» معرفی کرده است.

این سازمان با بررسی داده ها و اطلاعات ۱۱۴ کشور، از افزایش مقاومت دارویی در همه نقاط جهان خبر داده است.

این گزارش که روز چهارشنبه ۳۰ آوریل منتشر شده است، تاکید می‌کند مقاومت آنتی‌بیوتیکی بر همه افراد در هر سنی و در هر کشوری تاثیر می گذارد و هم اکنون این موضوع به عنوان یکی از اصلی ترین تهدیدها علیه سلامت انسان ها محسوب می شود.

گزارش این نهاد وابسته به سازمانن ملل متحد می افزاید امروزه جهان وارد دوره “پسا آنتی بیوتیک” شده است، به طوری که بدن بسیاری از افراد به آنتی بیوتیک ها مقاوم شده است و عفونت هایی که به سادگی قابل درمان بود، تبدیل به عفونت های کشنده شده اند.

سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است در صورتی که سریعا اقدامی برای مقابله با این پدیده رو به رشد انجام نشود، مقاومت دارویی تبعات خطرناکی را به جای خواهد گذاشت.

آنچه دلیل مقاومت در مقابل آنتی‌بیوتیک در این گزارش عنوان شده «استفاده بد و بی‌رویه از آنتی‌بیوتیک» است که باعث می‌شود باکتری‌ها از امکانات تازه‌ای برای غلبه بر آنها برخوردار شوند.

به گفته کارمن پسووا سیلوا، مدیر بخش مقاومت آنتی‌بیوتیکی سازمان بهداشت جهانی، ابعاد جهانی “مقاومت دارویی در برابر آنتی بیوتیک” بسیار جدی است.

وی تاکید کرده است که این موضوع منوط به بک کشور نمی شود و اتفاقی است که در همه کشورها رخ داده و باعث نگرانی شده است. به گفته وی مقابله با این پدیده نیاز به همکاری و هماهنگی همه کشورها دارد و این همکاری را وی «دولتی، غیر دولتی و حتی فردی» معرفی کرده است.

این گزارش روی مقاومت هفت باکتری مختلف که عوامل بروز بیماری های ذات الریه، اسهال و عفونت خون هستند، تمرکز کرده است.

نتایج بررسی ها نشان می دهد که تجویز دو آنتی بیوتیک اصلی برای نیمی از مردم برخی کشورها جواب نمی دهد و این نشان می دهد که باکتری ها به طور کامل در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم شده اند.

سازمان بهداشت جهانی سپس نمونه بیماری سوزاک را می آورد که روزانه بیش از یک میلیون نفر در جهان به آن ابتلا می شوند و در گزارش خود اشاره می کند که درمان این بیماری با آنتی بیوتیک در بسیاری از موارد ناموفق بوده است و مقاومت باکتریایی سبب شکل گیری باکتری هایی شده که توان غلبه بر آنتی بیوتیک ها را دارند.

به گفته این سازمان جهانی، حداقل در ۱۰ کشور جهان مواردی از بیماری سوزاک مشاهده شده که کاملا غیرقابل درمان است و این کشورها عبارتند از اتریش، استرالیا، بریتانیا، کانادا، فرانسه، ژاپن، نروژ، آفریقای جنوبی، اسلووانی و سوئد.

این گزارش در ادامه می‌گوید، در چند دهه گذشته شمار اندکی آنتی‌بیوتیک جدید تولید و به بازار عرضه شده است، اما وقت محدود است و باید کار بیشتری در این زمینه انجام داد چرا که عفونت‌های باکتریایی به‌طور فزاینده‌ای رشته‌ای از باکتری‌های مقاوم را پدید می‌آورد که در برخی موارد شدید حتی از قوی‌ترین داروها نیز کاری برنمی‌آید.

تنها برای نمونه، یک نوع از رشته باکتری‌های مقاوم به نام ام‌آر‌اس‌ای (MRSA) به طور سالانه منجر به مرگ حدود ۱۹ هزار نفر در آریکا می‌شود که بسیار بیشتر از آمار مرگ بر اثر ایدز است