سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا بر همکاری با شبکه‌های اجتماعی برای حمایت از امنیت خود تأکید کردند

واشنگتن: معاذ العمری

مدیران سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا روز گذشته در جلسه استماع کمیته اطلاعات مجلس سنای آمریکا نسبت خطر روسیه و چین بر امنیت آمریکا از طریق دخالت‌های الکترونیکی هشدار دادند.
به گزارش الشرق الاوسط، این مدیران ضمن اشاره به اینکه این دو دولت سعی در دخالت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ دارند، تأکیدکردند جنگ الکترونیکی سلاح این کشورها برای حمله به آمریکا است و شبکه‌های اجتماعی با این سازمان‌ها همکاری می‌کنند.
دان کوتس مدیر اطلاعات ملی آمریکا نیز ضمن تأکید بر اینکه گروه‌های خارجی فعال به انتخابات آمریکا به چشم فرصتی برای تقویت مصالح خود نگاه می‌کنند، استفاده از شبکه‌های اجتماعی و حملات سایبری را از بزرگ‌ترین چالش‌های سیاستمداران امنیت ملی آمریکا دانست.
وی عنوان کرد از مهم‌ترین اولویت‌ها محافظت از امنیت انتخابات و حمایت از دموکراسی است و چین، روسیه، کره شمالی و ایران خطری برای آمریکا و شرکای آن هستند.
وی افزود: چین سعی دارد توانایی‌های نظامی و الکترونیکی خود را برای نفوذ بیشتر در جهان، افزایش خطرات خود و تهدید آمریکا بیشتر کند.
وی در خصوص تهدیدهای روسیه نیز اظهار کرد حملهٔ روسیه به کشتی‌های اوکراینی در نوامبر، مثالی برای آمادگی کرملین جهت نقض استانداردهای بین‌المللی برای مجبور کردن همسایگان و تحقق اهداف خود است.
وی توضیح داد که سازمان‌های اطلاعاتی احتمال دادند که روسیه از اینترنت برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آیندهٔ اوکراین استفاده کند.
وی همچنین عنوان کرد روسیه با سازمان‌های سرکوبگرانهٔ کوبا، ایران، کره شمالی، سوریه و ونزوئلا هم‌پیمان می‌شود و روابطش با پکن بهتر شده‌است. این کشور همچنین از طریق فروش اسلحه، شرکت‌های امنیتی و انرژی به کشورهایی در خاورمیانه، آفریقا و جنوب شرقی آسیا نزدیک شده‌است تا تأثیرگذاری خود را در جهان تقویت کند.
وی در خصوص ایران گفت که رژیم این کشور سعی در تحقق خواسته‌های منطقه‌ای و بهبود توانایی‌هایی نظامی خود حتی در سایهٔ تضعیف اقتصادش دارد و افراط‌گرایان این رژیم از معتدلان آن جرأت بیشتری دارند و احتمال دارد که تنش‌ها در ایران در ماه‌های آینده بیشتر شود.
وی افزود توسعهٔ توانایی نظامی ایران از طریق حمایت از حوثی‌ها، شبه نظامیان عراق، حزب‌الله، شبه نظامیان سوریه و در اختیار داشتن بزرگ‌ترین انبار موشک‌های بالستیک در خاورمیانه نیروهای آمریکا و هم‌پیمانان آن در منطقه را تهدید می‌کند.
وی همچنین اذعان کرد سازمان اطلاعات آمریکا معتقد است کره شمالی بعید است که از سلاح هسته‌ای خود بگذرد؛ چرا که رهبران آن به این اسلحه به چشم وسیله‌ای مؤثر برای بقای رژیم نگاه می‌کنند.