دیدار رییس جمهور ایران با وزیر امور خارجه ایتالیا- عکس از آسوشیتدپرس

دیدار رییس جمهور ایران با وزیر امور خارجه ایتالیا- عکس از آسوشیتدپرس

گزارش ها حاکی از آن است که سفر «اما بونینو» وزیر امور خارجه ایتالیا بعد از ده سال به تهران، گشایشی برای بهبود روابط ایران با ایتالیا و اروپا خواهد بود.

وزیر امور خارجه ایتالیا در سفری کم سابقه برای دیدار با مقام های ایرانی به تهران رفت و در این سفر دو روزه که شنبه و یکشنبه ۲۱ و ۲۲ دسامبر انجام شد، با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود و حسن روحانی رییس جمهور ایران دیدار کرد.

روحانی در دیدار با اولین وزیر امور خارجه اروپایی که در دوران ریاست جمهوریش به ایران سفر کرده است، گفت: «روابط کنونی ایران و ایتالیا در سطح انتظار دو ملت نیست و باید از ظرفیت‌های موجود دو کشور با توجه به اراده دو دولت ایران و ایتالیا برای گسترش روابط، بهترین استفاده صورت گیرد.»

در این دیدار روابط دو جانبه و تحولات منطقه ای و همکاری های بین المللی مورد بررسی قرار گرفت و رییس جمهور ایران از آمادگی این کشور برای ارتقا روابط با ایتالیا در «بالاترین سطح ممکن» خبر داد.

رییس جمهور ایران با اشاره به گفت و گوی خود با نخست وزیر ایتالیا در نیویورک گفت: «تامین نیازهای انرژی ایتالیا در حوزه‌های نفت و گاز همواره از اولویت‌های روابط دو کشور بوده و ما آمادگی داریم در حوزه های صنعت، انرژی، تجارت، محیط زیست، گردشگری و تبادلات علمی، فرهنگی روابطمان را ارتقا دهیم.»

وی همچنین ایتالیا را کشوری تاثیر گذار در اروپا معرفی کرد و افزود: « تعاملات دو کشور می تواند پی ریزی بنای اعتماد متقابل با اروپا را به دنبال داشته باشد و همکاری ایران و ایتالیا در سازمان ملل متحد نمونه بارز این تعامل است.»

وزیر امور خارجه ایتالیا نیز منافع کشورش را در پی توسعه روابط با ایران دانست و ابراز امیدواری کرد که دو کشور بتوانند فعالیت های خود را در زمینه های مختلف اقتصادی، صنعتی، انرژی، گردشگری و همکاری های علمی و تحقیقاتی گسترش دهند.

بونینو با اشاره به توافقات صورت گرفته بین دو کشور برای دیدارهای دو جانبه در زمینه بررسی همکاری‌ در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، صنعتی، گردشگری و میراث فرهنگی گفت: «منافع ایتالیا اقتضا می‌کند،‌ در پی ارتقا و توسعه روابط خود با ایران باشد و به همین دلیل در تصویب قطعنامه‌ای که بر اساس پیشنهاد ایران در سازمان ملل مطرح شد، ترجیح داد در کنار ایران باشد.»

وزیر امور خارجه ایتالیا در این دیدار خواستار تداوم و گسترش سفرهای دوجانبه شد.

این در حالی است که وی در جمع خبرنگاران از سفر وزیر فرهنگ ایتالیا، رییس کمیسیون سیاست خارجی سنای ایتالیا و نمایندگان صنعت ایتالیا به ایران در طی روزهای آینده خبر داد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه ۲۳ دسامبر در فیس بوک خود درباره سفر وزیر امور خارجه ایتالیا به ایران نوشت: «دیروز میزبان خانم اما بنینو وزیر امور خارجه ایتالیا بودم. او اولین وزیر خارجه اروپایی است که در چندسال گذشته به ایران سفر کرده است. خانم بنینو را دوبار قبلا ملاقات کرده بودم و چند بار هم تلفنی صحبت کرده بودم. زن بسیار فعال و شجاعی است. مواضع او در مخالفت با جنگ بسیار قابل احترام هستند.»

وی ادامه داد: «خانم بنینو مانند بسیاری دیگر از دولتمردان اروپا و سایر نقاط دنیا معتقد است که انتخابات ریاست جمهوری و سیاست خارجی دولت جدید، به ویژه تفاهم ژنو، شرایط جدیدی را در سطح منطقه و حتی جهان ایجاد کرده است. واقعیت این است که هنوز تفاهم ژنو اجرایی نشده است ولی فضای روانی ضدایرانی شکسته و شرکت های خارجی که تا سه چهارماه قبل حاضر نبودند حتی با طرف های ایرانی گفتگوی تلفنی داشته باشند، اکنون برای حضور در ایران رقابت می کنند. به یاری خدا و با حمایت مردم خوب از سیاست های دولت تدبیر و امید، در چندهفته آینده وزرای بیشتری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به تهران می آیند.»