اگر چه ارامنه ساکن ایران که از مسیحیان ارتدوکس محسوب می شوند، جشن کریسمس یا همان زادروز حضرت مسیح (ع) را در ششم ژانویه برگزار می کنند، اما در هر صورت، حال و هوای سال نوی میلادی با آمدن ماه دسامبر در محلات ارمنی نشین تهران و شهرهای دیگر و نیز در بسیاری مناطق دیگر و مراکز خرید احساس می شود.

عکس از شرق پارسی

عکس از شرق پارسی

آسوری‌های ایران که کاتولیک هستند همان ۲۵ دسامبر را به عنوان عید جشن می‌گیرند. بعضی معتقدند که مراسم جشن میلاد حضرت مسیح چندین سده در روز ششم ژانویه جشن گرفته می‌شد، ولی به ‌تدریج این تاریخ تغییر کرده و به ۲۵ دسامبر منتقل شده است.

عکس از شرق پارسی

عکس از شرق پارسی

عکس از شرق پارسی

عکس از شرق پارسی

در هر صورت، صرف نظر از این اختلافات جزئی تاریخی، این روزها حال و هوا در کوچه و خیابان های شهرهای ایران به ویژه شهرهای بزرگ تر مانند تهران به گونه ای است که بسیاری از مردم، حتی غیر مسیحی ها، کریسمس را به یکدیگر تبریک می گویند، و علاوه بر مسیحیان و ارامنه، دیگر مردم هم جشن های کوچک و بزرگی را برگزار می کنند.

عکس از شرق پارسی

عکس از شرق پارسی

البته برگزاری این جشن ها، که از چند سال پیش گسترش بیشتری یافته است، در کشوری مسلمان مانند ایران، بی مناسبت هم نیست چرا که “مسیح” از نظر اسلام یکی از پیامبران بزرگ الهی بوده است و طبعا سالروز میلاد او هم مانند بسیاری شخصیت های مهم دینی جشن گرفته می شود.

این ویژگی، در کمتر کشور دیگری به این وضوح به چشم می خورد به طوری که پیروان اسلام هم عموما در برگزاری این جشن مشارکت می کنند. می توان گفت که این موضوع، همزیستی قابل توجهی را در میان پیروان ادیان مختلف ساکن شهرهای ایران نشان می دهد.

عکس از شرق پارسی

عکس از شرق پارسی

عکس از شرق پارسی

عکس از شرق پارسی

آیین شب کریسمس ارامنه ایران اندکی با پیروان دیگر شاخه های مسیحیت متفاوت است و ویژگی‌های خاص خود را دارد؛ آنها همانند دیگر کسانی که کریسمس را جشن می‌گیرند در خانه‌هایشان درخت تزئین‌شده می‌گذارند و بابانوئل برای کودکانشان هدیه می‌آورد، اما برای شام شب کریسمس اغلب برنج، کوکو سبزی و ماهی می‌خورند، همان غذایی که دیگر هموطنانشان در شب سال نوی ایرانی یعنی همان نوروز می خورند. بعضی از دیگر رسوم کریسمس هم با سال نوی ایرانی همسان است، مانند خانه تکانی و دادن عیدی و نو کردن وسایل خانه و لباس‌ها.

تزئین درخت کاج از مهم‌ ترین رسوم ایام سال نوی مسیحی است که گفته می شود حدود ۴۰۰ سال سابقه دارد و بر اساس آن درخت کاجی که بهتر است طبیعی باشد با نخ‌های رنگی و زنگوله‌های کوچک و چراغ‌ها تزئین می شود.

عکس از شرق پارسی

عکس از شرق پارسی

به علت نبودن مزارع درختچه‌های کاج در ایران، بسیاری از ارامنه ناچارند از درخت‌های مصنوعی استفاده کنند چرا که در این فصل اگر هم کاج طبیعی پیدا شود چند صد هزار تومان قیمت دارد.

در تهران، بابا نوئل‌ها که این روزها دیگر نمی‌توانند از سوراخ دودکش وارد خانه‌های چندطبقۀ تهران شوند و هدایا را زیر درخت کریسمس و داخل جوراب بچه‌ها بگذارند، از چند روز مانده به کریسمس جلو فروشگاه‌ها و یا در کوچه و پس‌کوچه‌ها البته بدون سورتمه و گوزن دیده می‌شوند و به کودکان و بزرگ‌ترهایی که برای خرید به آنجا آمده اند، نوید عید و ایام شادی می دهند و با آنها عکس یادگاری می گیرند.

عکس از شرق پارسی

عکس از شرق پارسی

عکس از شرق پارسی

عکس از شرق پارسی