همزمان با رشد و بالندگی؛ عمان ۴۸مین سالروز ملی خود را جشن گرفت
مسقط: میرزا الخویلدی
 کشور عمان روز گذشته چهل و هشتمین سالروز ملی خود را همزمان با ولادت پیامبر اکرم (ص) جشن گرفت.
به گزارش الشرق الاوسط، به این مناسبت سلطان قابوس بن سعید شاهد مانور نظامی با حضور مسئولان سیاسی و مدنی بود.
این کشور روز گذشته شاهد جشن‌های زیادی بود و به همین مناسب سلطان قابوس دستور عفو ۲۹۸ زندانی را صادر کرد که ۱۴۰ نفر از آنها خارجی بودند.
کشور عمان از سال ۱۹۷۰ شروع به وارد شدن به حکومتی مدرن همراه با حفظ ارزش‌های گذشته کرد.
این کشور به دلیل امنیت و ثباتی که دارد در شاخص جهانی تروریست که مؤسسه «اقتصاد و صلح» آن را در سال ۲۰۱۵ منتشر کرد درجه صفر را به دست آورد.
در شاخص جهانی آزادی اقتصاد نیز که بر پایه ۳۷ معیار از میان ۱۷۸ کشور بود توانست جایگاه پنجم خاورمیانه و پنجاه و دوم جهان را کسب کند.
کشور عمان بر اساس گزارش شاخص جهانی گردشگری اسلامی صادر شده از سوی «ماستر کارد» و «کریسنت ریتنج» در سال ۲۰۱۶ توانست هفتمین کشور از لحاظ جذب مسافر در بازار سفر اسلامی باشد.
اما در شاخص جهانی امنیت غذایی که سالانه از سوی مجله «اکونومیست» صادر می‌شود، این کشور در میان کشورهای عربی جایگاه دوم و در میان کشورهای جهان جایگاه بیست و ششم را کسب کرد.
سیاست خارجی این کشور برپایه ایجاد صلح، ثبات و امنیت برای کل کشورها و ملت‌ها بوده و در زمینه تقویت آنها در منطقه فعال است.
درسطح عربی، منطقه‌ای و جهانی نیز عمان بر اساس قوانین، عرف، میثاق و معاهده‌های بین‌المللی سعی در حفظ امنیت و صلح بین‌المللی و حل اختلافات با شیوه‌های مسالمت‌آمیز داشته و جهان را از جنگ و نزاع‌های مسلحانه دور کرده‌است.
روابط این کشور با سعودی روابطی نمونه در زمینه سیاسی و اقتصادی است. بطوریکه میزان تبادل تجاری آنها در سال ۲۰۱۷ حدود ۹ میلیارد دلار بود که ۴ میلیارد آن واردات از سعودی و ۴٫۹ میلیارد صادرات به آن بوده‌است.
روابط سیاسی دو کشور خوب بوده و در زمینه بسیاری از مسائل داخلی و منطقه‌ای میان آنها تبادل نظر صورت می‌گیرد.
این کشور در دهه‌های اخیر دستاوردهای زیادی در زمینه بهداشت، آموزش، خدمات اصلی و زیر ساخت کسب کرد و سطح زندگی شهروندان آن بالا رفت.
میزان بودجه‌های سال ۲۰۱۸ این کشور نشان از اهمیت آن به شهروندانش دارد که بالغ بر ۳۲٫۵ میلیارد دلار با افزایش ۶٫۸ درصدی نسبت به سال گذشته‌است.
این کشور در برنامه‌های توسعه‌ای خود سعی دارد تا سال ۲۰۲۰ میزان تکیه بر نفت در تولیدات داخلی‌اش ۲۲ درصد باشد که این عدد در حال حاضر ۴۴ درصد است.