قرارداد هند با روسیه برای خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰

مسکو: رائد جبر

نتایج سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به هند و امضای قرارداد تسلیحاتی میان دو کشور، تنش میان روسیه و غرب را وارد بُعد تازه‌ای کرد.
به گزارش الشرق الأوسط، علیرغم بیشتر شدن فشارهای آمریکا علیه روسیه و تحریم‌های پی در پی آن علیه این کشور و شرکای آن، روسیه به اذعان خودش «بزرگ‌ترین» قرارداد سلاحی را با هند منعقد کرده است.
به موجب این قرارداد روسیه پنج سامانه پدافند موشکی زمین به هوا اس-۴۰۰ را به هند واگذار کرد که قیمت آنها بیش از ۵٫۴ میلیارد دلار است.
بنابر گفته‌های شرکت تسلیحاتی روسی «روس آبارون اکسپورت» این قرارداد همچنین شامل جنگنده‌ها و تجهیزات نظامی دیگر می‌شود.
مدیر اجرایی این شرکت گفته است این دو کشور «خود را برای قراردادهای تسلیحاتی بزرگ‌تر آماده می‌کنند».
گفتنی است، امضای این قرارداد بعد از تهدیدات ایالات متحده آمریکا به هند صورت گرفت.
آمریکا تهدید کرده بود در صورتی که هند همکاری تسلیحاتی خود را با روسیه توسعه دهد، تحریم‌های اقتصادی علیه آن اعمال خواهد کرد.
همچنین ایالات متحده آمریکا عنوان کرده بود هر دولتی با روسیه قرارداد تسلیحاتی ببندد شامل قانون تحریم خواهد شد.
وزیر خارجه هند اما پیش از سفر پوتین به این کشور، در جواب تهدید آمریکا گفته بود تحریم‌های آمریکا مانع قراردادهای آن با روسیه برای خریدهای ضروری نمی‌شود؛ چرا که «قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها»، قانونی آمریکایی است و از جانب سازمان ملل نیست.
نارندا مودی همچنین گفت «هند اولویت بیشتری به روابط خود با روسیه می‌دهد. امروز ما تصمیماتی گرفتیم که روابط ما را در طولانی مدت با روسیه تحکیم می‌کند».
گفتنی است هند و روسیه در سال ۲۰۱۶ یک توافق بین دولتی برای آغاز این پروژه امضا کردند اما مذاکرات برای آن طول کشید تا در نهایت اکنون با امضای این قرارداد به نتیجه رسید.