جلیلی با بشار اسد دیدار کرد. عکس از مشرق نیوز

جلیلی با بشار اسد دیدار کرد. عکس از مشرق نیوز

همزمان با حضور جلیلی در دمشق علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران نیز عازم آنکارا شده است. به گزارش رادیو صدای ترکیه آزادی ربوده‌شدگان ایرانی در سوریه و برنامه هسته‌ای ایران محور مذاکرات وی در این سفر بودند.

ایران امروز سه‌شنبه (۱۷ مرداد) اعلام کرد آمریکا را مسئول جان شهروندان ایرانی ربوده‌شده در سوریه می‌داند. ۴۸ ایرانی روز شنبه هفته جاری در مسیر زینبیه دمشق و فرودگاه این شهر از سوی «ارتش آزاد سوریه» ربوده شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه کاردار سوئیس را به عنوان حافظ منافع ایالات متحده آمریکا در تهران فرا خواند. رضا زبیب، مدیر کل آمریکای شمالی در وزارت امور خارجه در دیدار با کاردار سوئیس با اشاره به آن‌چه «حمایت امریکا از گروه های مسلح و شورشی در سوریه» خواند، دولت ایالات متحده آمریکا را مسئول سلامت ۴۸ ایرانی ربوده شده دانست. وی تاکید کرد: «از دولت امریکا انتظار می رود با استفاده از نفوذ خود نزد ربایندگان امکان آزادی فوری و بدون قید و شرط آنها را فراهم کند.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه، کاردار سوئیس نیز تاکید نمود مراتب را در اسرع وقت به دولت امریکا منعکس و نتیجه را به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران که ابتدا در تماس‌های تلفنی از قطر و ترکیه خواستار آن شده بود که این دو کشور تمام تلاش خود را برای آزادی ایرانیان ربوده شده به کار گیرند، با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر کشته شدن سه تن از گروگان‌ها امروز به آنکار می‌رود. این سفر به به نوشته رسانه‌های ایران برای «تذکر مسئولیت دولت ترکیه به عنوان حامی ارتش آزاد سوریه در برابر ربودن زائران ایرانی» انجام می‌شود.

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، نیز امروز با بشار اسد دیدار و گفتگو کرد. جلیلی از بیروت عازم دمشق شده است. وی در سفر دیروز خود به بیروت نیز ملاقات‌هایی با مقام‌های ارشد لبنان این کشور داشت که بنا به گزارش رسانه‌های ایران نگرانی و رایزنی در باره اوضاع سوریه محور آنها را تشکیل می‌داده است.

جلیلی در بدو ورود به دمشق درباره مساله گروگان‌گیری ایرانیان به خبرنگاران گفت: «این بحث مهمی است که انسان‌های بیگناه ربوده می‌شوند. آدم‌ربایی در هیچ جای دنیا پذیرفتنی نیست.»

وی افزود: «ما فقط تروریست‌ها را مقصر نمی‌دانیم بلکه همه کسانی را که به آن‌ها کمک می‌‌کنند در این رفتار مجرمانه شریک و مسئول می‌دانیم.»

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال کشته شدن چند نفر از ربوده‌شدگان ایرانی گفت: «اگر این خبر درست باشد عمق جنایت این افراد و حامیان آن‌ها را نشان می‌دهد و باید پاسخگو باشند.»