بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحده-آزاژانس عکس اروپا

بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحده-آزاژانس عکس اروپا

واشنگتن؛ الشرق الاوسط – هبه القدسی — باراک اوباما رییس جمهور آمریکا روز گذشته (چهارشنبه ۲۸ مه) از افزایش حمایت این کشور از مخالفان سوری و انجام هماهنگی با هم پیمانان آمریکا در جهت افزایش فشار برای رسیدن به یک راه حل سیاسی در رابطه با بحران سوریه که وارد چهارمین سال شد، و نیز رویارویی با تروریست ها در مرزهای سوریه خبر داد.

اوباما در سخنرانی دیروز (چهارشنبه ۲۸ مه) خود که به گفته کاخ سفید برای تشریح سیاست خارجی آمریکا در مرحله پیش رو بیان شده، بر رویارویی با تروریسم تاکید کرد. وی اعلام کرد پنج ملیارد دلار برای مبارزه با تروریسم در یمن، سومالی، مالی و لیبی در نظر گرفته است. اوباما گفت ایالات متحده آماده است تا در صورت هر گونه تهدید مستقیم علیه امنیت ملی کشور از نیروی نظامی استفاده کند.

اوباما در سخنرانی خود در مراسم فارغ التحصیلان آکادمی وست – پوینت ۲۰۱۴ در نیویورک افزود: «تلاش های ما برای رویارویی با بحران مستمر در سوریه ادامه دارد، این بحران ناامید کننده که پاسخ آسانی برای حل آن وجود ندارد. در عین حال هیچ گزینه نظامی نیز وجود ندارد که به این رنج و مصیبت وحشتناک به زودی پایان دهد.» اوباما ضمن دفاع از تصمیم عدم حمله نظامی به سوریه خاطر نشان کرد: «من تصمیم گرفتم که نباید نیروهای آمریکایی را درگیر این جنگ داخلی و طائفه گرا کنیم. من معتقدم که چنین تصمیمی درست بوده، ولی این به معنای عدم حمایت ما از ملت سوریه برای ایستادگی در برابر دیکتاتور قاتلی نیست که مردم را گرسنه نگه می دارد. ما باید به کمک کسانی بشتابیم که برای رسیدن به حقشان، مبارزه می کنند… نیز باید با روند روبه افزایش تندروها مقابله کنیم. افراط گرایانی که اوضاع هرج و مرج را به عنوان پناهگاه امنی برای خود می پندارند. »

اوباما به افزایش حمایت دولتش از مخالفان سوری اشاره کرد، ولی در عین حال درباره کیفیت این پشتیبانی و افزایش منابع کمک به کشورهای همجوار سوریه توضیحی ارائه نداد. وی گفت: «امروز اعلام می کنم که ضمن افزایش حمایت از کشورهای همسایه سوریه همانند اردن و لبنان و ترکیه و عراق که هم اکنون میزبان پناهجویان سوری هستند، منابع کمک اضافی نیز در اختیار آنان قرار خواهیم داد. همچنین با تروریست هایی که در مرزهای سوریه فعالیت می کنند مقابله می کنیم. من با هماهنگی با کنگره در جهت افزایش حمایت از مخالفان سوری تلاش خواهم کرد. نیروهای مخالف رژیم سوریه بهترین جایگزین برای تروریست ها و دیکتاتور وحشی (در اشاره به بشار اسد رییس جمهور سوریه) به شمار می روند.»

رییس جمهور آمریکا گفت: «هماهنگی آمریکا با دوستان و هم پیمانان این کشور در اروپا و جهان عرب برای رسیدن به راه حل سیاسی در رابطه با بحران سوریه ادامه دارد.» وی افزود: «نه فقط ایالات متحده بلکه این کشورها نیز باید در حمایت از ملت سوریه سهیم باشد.»

اوباما اعلام کرد که از کنگره خواسته تا صندوق پنج میلیارد دلاری برای آموزش و توانمند سازی و همکاری با کشورهایی که با تروریسم مبارزه می کنند، اختصاص دهند. وی افزود: «از تیم سازمان امنیت ملی خواستم تا برای مشارکت با کشورهای آسیای جنوبی برنامه ریزی کنند. نیز از کنگره خواستارم تا از صندوق پنج میلیارد دلاری مشارکت تروریسم حمایت کند. این مبلغ صرف آموزش نیروهای امنیتی در یمن برای مقابله با سازمان القاعده و حمایت از نیروهای چند ملیتی حافظ صلح در سومالی و همکاری با هم پیمانان اروپایی برای آموزش نیروهای امنیتی و گشت های مرزبانی در لیبی و اعطای تسهیلات در انجام عملیات نیروهای فرانسوی در مالی خواهد شد.»

از سوی دیگر ائتلاف ملی سوریه که از نیروهای مخالف رژیم سوریه است از تصمیم اوباما مبنی بر افزایش حمایت آمریکا از مخالفان سوری استقبال کرد. نماینده ائتلاف ملی سوریه در آمریکا نجیب الغضبان گفت: «ائتلاف ملی از حمایت آمریکا از ملت سوریه در مبارزه با رژیم اسد قدردانی می کند. این حمایت مشارکت بین آمریکا و سوری ها را برای پایان دادن به این فاجعه انسانی تقویت کرده و به سوریه کمک می کند تا در مسیر تحول حقیقی دمکراتیک قرار بگیرد. الغضبان خاطر نشان کرد که درگیری ها در سوریه بر منافع آمریکا تاثیر منفی دارد. وی افزود: «خطر تندروها در سوریه روبه افزایش است چرا که رژیم اسد مصمم است تا سوریه را به نقطه ای برای جذب تروریسم بدل کند.»

در رابطه با ایران؛ اوباما ضمن اشاره به فرصت پیش آمده برای حل مسالمت آمیز اختلافات با ایران از راه های دیپلماتیک افزود: «در آغاز دوران ریاست جمهوری ام تشکل ائتلافی ایجاد کردیم و تحریم های اقتصادی علیه ایران وضع کردیم، ولی در عین حال دست خود را به سوی دولت ایران دراز کردیم. الان فرصتی پیش آمده تا اختلافات را به شکل مسالمت آمیز حل کرده و امکان موفقیت همچنان زیاد است. کلیه گزینه ها روی میز است تا ایران را از دست یابی به سلاح هسته ای منع کنیم، اما از ده سال پیش این اولین بار است که به فرصت واقعی برای رسیدن به یک توافق دائمی دست یافتیم. چنین فرصتی با به کاری گیری نیروهای نظامی به دست نمی آمد. در مذاکرات نیز ما آمادگی خود را برای فعالیت از راه شبکه های مختلف اعلام کردیم.»