«الشرق الأوسط» اسناد محرمانه ای از انگلیس منتشر می کند

برنامه تاچر و مکان هایی که از آن ها بازدید کرد، منعکس کننده جایگاه اسرائیل در تمامی زمینه های علمی، سیاسی و فرهنگی و همچنین پیشرفت آن در تمامی زمینه ها بر همسایگانش است

برنامه تاچر و مکان هایی که از آن ها بازدید کرد، منعکس کننده جایگاه اسرائیل در تمامی زمینه های علمی، سیاسی و فرهنگی و همچنین پیشرفت آن در تمامی زمینه ها بر همسایگانش است

اسناد رسمی که دولت انگلیس مخفیانه بودن آن ها را فاش کرد، مربوط به دوره بین سال های ۱۹۸۶ تا ۱۹۸۸، یعنی اواخر جنگ ایران و عراق، و برخی فعالیت های اطلاعاتی و ترورها و ربوده شدن هواپیمای کویتی بود.

این اسناد در خصوص روابط بین لندن و دمشق، نشان می دهد که در یکی از جلسات دولتی، جفری هاو وزیر خارجه وقت انگلیس می گوید، برای تسویه حساب با نظام حافظ اسد رئیس جمهور سابق سوریه از واشنگتن و برخی کشورهای اروپایی تحت فشار است، هر چند او معتقد است که نظام فعالیت های تروریستی را حمایت می کند. وزیر خارجه وقت بریتانیا در این جلسه دولت می گوید: «انگلیس از سوی ایالات متحده و کشورهای بازار مشترک اروپایی برای اتخاذ سیاست های قابل قبول و واقع گرایانه بیشتری در قبال سوریه در معرض فشار است، اما انگلیس معتقد است که حمایت سوریه از تروریسم همچنان یک مانع است و  تغییری در این مورد صورت نگرفته است».

این اسناد نشان می دهد که دولت انگلیس معتقد بود جنگ ایران و عراق ادامه خواهد داشت، و پیش بینی های اخیر در مورد این که ایران پیروزی نظامی به دست خواهد آورد را ضعیف دانست، اما هر گونه ضربه ای به روحیه عراق در جبهه بصره، شانس بیشتری به ایران برای دستیابی به پیروزی نظامی خواهد داد، که این امر ممکن است به معنای سقوط صدام حسین رئیس جمهور عراق باشد، که هدف ایران نیز همین است.

یکی از اسناد نشان می دهد که سازمان جهاد اسلامی، شاخه تروریستی حزب الله در عملیات ربودن هواپیماها و باج خواهی، در پشت ربوده شدن هواپیمای بویینگ ۷۴۷ خطوط هوایی کویت در ۵ آوریل (اردیبهشت) سال ۱۹۸۸ است که از بانکوک به سوی کویت در حال پرواز بود. دولت انگلیس معتقد بود که عماد مغنیه یکی از اعضای حزب الله لبنان مغز متفکر این عملیات بود. با وجود این که هیچ  مدرک روشنی در مورد هم دستی ایران در این عملیات وجود ندارد، اما نشان هایی وجود دارد که هنگامی که هواپیما در فرودگاه مشهد فرود آمد ، مجموعه دیگری به ربایندگان پیوستند، و همچنین به آن ها سلاح و مواد منفجره عرضه شد.