«حزب‌الله» از آرامش منطقه سوءاستفاه کرده و موفق به فلج کردن سازمان‌های قانون اساسی لبنان شد

بیروت: بولا أسطیح

براساس گفته‌های نزدیکان و معارضان حزب‌الله، این حزب هم‌اکنون سعی در سوءاستفاده از وضعیت کنونی منطقه برای بهره‌وری از پیروزی ای است که به زعم خود در سوریه به دست آورده‌است تا آن را در لبنان پیاده کند.
به گزارش «الشرق الاوسط»، این اقدامات این حزب آشکارا از طریق ایجاد خلل در تشکیل دولت با اصرار به اعطای پست وزارتی به سنیان هم‌پیمان خود و ممانعت آن در هفته گذشته از عملیات توقیف وئام وهاب رهبر حزب «التوحید العربی» و هم‌پیمان دروز خود نمود پیدا کرد.
براساس گفته‌های منابع نزدیک به این حزب به «الشرق الاوسط»، این حزب از آرامش کنونی سوریه استفاده می‌کند و اهمیت بیشتری به وضعیت داخلی لبنان می‌دهد که در سال‌های اخیر به دلیل مشغله‌های خارجی در اولویت کاری‌اش نبود.
در خصوص اقدامات جدید حزب‌الله و تلاش دمشق برای پس گرفتن نفوذ خود در لبنان، فارس سعید نماینده سابق پارلمان لبنان و رهبر حزب «۱۴ مارس» عنوان کرد: حزب‌الله وارث نفوذ سوریه در لبنان است. آنها با این زعم که نظام سوریه اصلاً وجود ندارد مدیر یتیمخانه سوریه است. هر کس که از نفوذ سوریه صحبت می‌کند از متحمل کردن مسئولیت آن به حزب‌الله طفره می‌رود.
وی در گفتگو با «الشرق الاوسط» عنوان کرد: این حزب هم‌اکنون با توجه به شرایط منطقه‌ای و خلأ داخلی سعی دارد تا دستاوردهای سیاسی و قانونی کسب کند که تا حدود زیادی در آن موفق شده‌است؛ چه از طریق حذف انزوای ملی خود و چه از طریق متوقف کردن پیروی از قانون اساسی که منجر به فلج کردن سازمان‌های قانون اساسی شده‌است. در واقع این سازمان‌ها تبدیل به مکانی برای ثبت تفاهم‌ها و تصمیماتی شده‌اند که خارج از آنها گرفته‌می‌شوند.
وی اشاره کرد که این حزب نیت خود را برای سرنگونی قانون اساسی و تغییر قواعد بازی پنهان نمی‌کند.
وی ادامه داد: افکار عمومیِ مخالفِ این وضعیت رو به رشد بوده و در مرحله مقاومت است بنابراین یا ممکن است در آینده‌ای نزدیک این افکار تبدیل به مخالفان قوی و مؤثر شوند یا حزب‌الله خود را به لبنان و قانون اساسی قالب می‌کند.
قاسم قصیر نویسنده و تحلیلگر سیاسی نیز در گفتگو با «الشرق الاوسط» اشاره کرد حزب‌الله خود را پیروزِ منطقه قلمداد می‌کند و خواهان آن است که پیروزی خود را در عرصه سیاسی لبنان پیاده کند که این اتفاق منجر به ایجاد معادله‌های داخلی جدید می‌شود و نمونه آن حمایت آنها از اعطای منصب وزارتی به سنیان و ایجاد شایعه در خصوص این است که دوره ۱۴ فوریه ۲۰۱۵ و پیامدهای آن گذشته و دیگر بازنمی‌گردد.
براساس گفته‌های وی همان‌طور که حزب‌الله سعی در پیاده کردن پیروزی خود در لبنان دارد، سوریه نیز بعد از اینکه مرحله خطر را رد کرد خواستار پس گرفتن نقش خود در لبنان است ولی ضرورتا این کار از طریق حزب‌الله صورت نمی گیرد.
وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد ولید جنبلاط رئیس حزب «التقدمی الاشتراکی» این موضوع را احساس کرده‌است. آنچه در الجبل اتفاق افتاد نشانه‌ای بود که نتیجه عکس داد و منجر به حمایت از جبهه دروزی های مؤید سوریه شد.
وی در پایان گفت: هر گونه همکاری میان وهاب و طلال ارسلان رئیس حزب «دموکراسی لبنان» پیامی واضح به جنبلاط است که مضمون آن پیروزی سوریه در پس گرفتن نقش خود در لبنان است و اینکه ما در شرف مرحله‌ای جدید هستیم.