بیروت: سنا الجاک

پس از کشته شدن محمد ابودیاب یکی از همراهان وئام وهاب وزیر سابق لبنان بر اثر تیراندازی نیروی امنیتی این کشور که جهت احضار وهاب به دادگاه صورت گرفت، کلمه «خون» این روزها بر رویدادهای شهر جاهلیه در منطقه شوف لبنان غلبه کرده است.
به گزارش الشرق الاوسط، دادگاه بیروت به منظور رسیدگی به شکایت جریان «۱۴ مارس» علیه وئام وهاب وی را احضار کرده بود.
موضع‌گیری وهاب پس از این رخدادها، خواننده را به دوران خشونت علیه جریان «۱۴ مارس» از سوی «حزب الله» و فشارهای آن برای حل و فصل مسائل سیاسی می‌برد، آن روزهایی که از سال ۲۰۰۴ شروع شد و لبنان اوج ترورها و انفجارها را در خود می‌دید، یا آن رویدادهایی که در هفتم می سال ۲۰۰۸، اتفاق افتاد و همچنان نیز در حال ادامه است.
با تشدید موضع‌گیری‌ سنی‌های جریان «۸ مارس» تحت حمایت «حزب الله» و پیشنهاد وهاب مبنی بر لغو توافق بین طلال ارسلان و ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست پیشرو که با اشراف میشل عون رئیس جمهور این کشور صورت گرفت، پرسش‌هایی درباره «استثمار خون» در حل و فصل مسائل سیاسی لبنان، خود را مطرح می‌کنند.
الولید سکریه یکی از نمایندگان پارلمانی جریان «۸ مارس» در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت: «این رویدادهای جاهلیه نمی‌تواند معادله‌ها را برهم زند… کابینه دولت یک مشکل پیچیده و غیرقابل حل است، چراکه سعد حریری نخست‌وزیر مامور، نمایندگان سنی (حزب الله) را قبول ندارد، همچنین آن شش نماینده سنی نیز از درخواست خود منصرف نمی‌شوند».
وی تاکید کرد «استثمار خون در لبنان نه پیروز دارد و نه بازنده، بلکه منجر به حل و فصل سیاسی قابل قبول برای همه اطراف و پایان درگیرهای مسلح می‌شود چراکه نفوذ برخی قدرت‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای عامل تحریک این اطراف است… همان‌گونه که پس از رویدادهای هفتم ماه می در سال ۲۰۰۸، زمانی که توافق دوحه باعث حل مشکل لبنان شد».
از سوی دیگر، محمد الحجار نماینده پارلمانی جریان «۱۴ مارس» در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت: «برخی از اطراف می‌خواهند با فشارهای امنیتی و اقتصادی، آنچه را می‌خواهند انجام می‌دهند، اما همه این فشارها نمی‌تواند اراده سعد حریری را تضعیف کند یا وی را مجبور به واردکردن برخی از سنی‌های ۸ مارس به کابینه دولت کند… این فشارهای امنیتی مانع از عزم حریری در تشکیل کابینه دولت طبق قانون اساسی لبنان نمی‌شود و تن به اعمال شرط‌های حزب الله یا هر طرف دیگر نمی‌دهد».