آناستازیادیس: مصر شریکی استراتژیک… روابط ما با اسرائیل به قیمت آرمان فلسطین نیست

نیکوس آناستازیادیس رئیس جمهور قبرس

نیکوس آناستازیادیس رئیس جمهور قبرس

نیکوس آناستازیادیس رئیس جمهور قبرس، تأکید کرد که وی در مسئله وحدت جزیره به طور فزاینده ای مصمم است. وی هر روزی که بدون حل و فصل مشکل قبرس می گذرد را یک روز بد برای قبرس و مردم آن دانست. مشکل قبرس از زمان حمله ترکیه در ۴۰ سال پیش آغاز شده است.

آناستازیادیس در دیداری ویژه با «الشرق الأوسط» در کاخ ریاست جمهوری در نیکوزیا، پایتخت این کشور، تأکید کرد که روند گفتگوهای جدیدی که از بهار گذشته آغاز شد، بر مسیر درست قرار دارد. وی همچنین گفت که برای متحد کردن دو بخش جزیره بی وقفه تلاش خواهد کرد. وی همچنین اظهار کرد که جایگاه وزین عربستان سعودی در منطقه می تواند در پیش برد رو به جلوی مذاکرات وحدت جزیره به طور مثبت کمک کند.

آناستازیادیس از حضور سفیر عربستان سعودی در قبرس ابراز خرسندی کرد و از سفر خود به برخی کشورهای خلیج سخن گفت. وی همچنین فاش کرد که برای سفر به ریاض پایتخت عربستان سعودی برنامه ریزی می کند.

آناستازیادیس گام های عبد الفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر را مورد تحسین قرار داد و گفت: «قبرس، مصر را از همسایگان برجسته خود می داند و آن را شریک بزرگ استراتژیک برای قبرس می شمارد».

اما درباره روابط خوب کشورش با اسرائیل، رئیس جمهور قبرس گفت: «روابط ما با کشور اسرائیل به قیمت مواضع اولیه ما در قبال مسئله فلسطین نیست». وی توضیح داد: «روابطی که ما را با جهان عرب پیوند می دهد بسیار عمیق و تاریخی است، و منعکس کننده عزم و اراده ما بر محافظت از روابط خوب با تمامی همسایگان ما است».