«بسیج مردمی» با توجه به بحران مالی ۳۰% از کارکنان خود را اخراج می کند

حیدر العبادی نخست وزیر عراق

حیدر العبادی نخست وزیر عراق

یک روز پس از پیشنهاد حیدر العبادی نخست وزیر عراق به منطقه کردستان مبنی بر فراهم کردن دستمزد کارکنان این منطقه در مقابل تحویل نفت استخراج شده از میدان های اربیل و توقف تولید آن، روز گذشته اربیل در بیانیه ای از این پیشنهاد، که از طریق آن خواهد توانست دستمزد دو میلیون و ۴۰۰ هزار کارمند در کردستان را پرداخت کند، استقبال کرد. در این بیانیه آمده است که ادامه گفت و گو با دولت بغداد برای اجرای تعهدات قانونی بر اساس منافع مشترک در عراق مهم است.

اما با وجود استقبال منطقه کردستان، وزارت نفت عراق اعلام کرد از این موضوع اطلاعی ندارد. عاصم جهاد سخنگوی این وزارت به «الشرق الأوسط» گفت: «آن چه در مورد توافق میان بغداد و اربیل اعلام شده است، امری است که وزارت از آن اطلاعی ندارد، زیرا ما نهادی اجرایی هستیم».

از سوی دیگر، بر اساس برخی گزارش ها از بغداد،  شبه نظامیان «بسیج مردمی» با توجه بحران مالی که به طور کلی عراق، و به طور ویژه «بسیج» را تحت الشعاع قرار داده است، قصد دارد نزدیک به ۳۰ درصد از کارکنان خود را اخراج کند. خبرگزاری آلمان به نقل از احمد الاسدی، سخنگوی شبه نظامیان «بسیج مردمی» گفت: «تصمیم اخراج بخشی از کارکنان به علت اوضاع بد مالی اتخاذ شده است». وی افزود: «برای کاهش شکاف میان دستمزد ارتش و داوطلبان «بسیج» تلاش کردیم، اما نتوانستیم کاری بکنیم، به همین علت تصمیم به اخراج گرفتیم».

این اعلام بسیج مردمی تنها چند هفته پیش از فرا رسیدن زمان مشخص شده برای آغاز عملیات آزاد سازی موصل اتخاذ می شود که تحت کنترل سازمان «داعش» است؛ وزارت دفاع عراق روز گذشته اعلام کرد که در حال ادامه بسیج کردن برای عملیات آزاد سازی است. در همین حال برخی مسؤلان «بسیج مردمی»، تأثر گذاشتن تصمیم به اخراج کارکنان بر روی روند عملیات نظامی در کشور را نفی کردند.