بازگشت دولت یمن به پایتخت موقت در نیمه ماه.. مقاومت مرکز ابین را به دست می گیرد

خالد بحاح معاون رئیس جمهور یمن به هنگام رسیدن به فرودگاه عدن – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

خالد بحاح معاون رئیس جمهور یمن به هنگام رسیدن به فرودگاه عدن – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

روز گذشته عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن با صدور حکمی سه مشاور برای ریاست جمهوری منصوب کرد، که بنا به گزارش خبرگزاری یمن عبارتند از، حیدر ابوبکر العطاس، احمد عبید بن دغر و عبد العزیز احمد جباری.

العطاس اولین نخست وزیر در دولت وحدت بود که در سال ۱۹۹۰ بین دو نیمه شمالی و جنوبی تشکیل شد، و از برجسته ترین شخصیت های راهبردی جنوب به شمار می آید. انتخاب وی نشان از نقشی دارد که وی در آینده، در هر دو عرصه یمنی و جنوبی ایفا خواهد کرد. این در حالی است که دکتر بن دغر نماینده جناح منشق شده از علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق در حزب کنگره عمومی خلق، و نماینده رئیس حزب است. ناظران معتقدند که وی در کنار دیگر رهبران جدا شده، نقش مهمی در مرحله آینده از لحاظ بازنگری مجدد حزب خواهد داشت به طوری که با مشروعیت توافق داشته باشد. در عین حال جباری نشان دهنده رابطه سیاسی ضد حوثی ها در مناطق شمالی و زیدی است.

در همین راستا، خالد بحاح معاون رئیس جمهور یمن و نخست وزیر این کشور، روز گذشته سفری کوتاه به عدن داشت و از شهر آزاد شده عدن بازدید کرد. بحاح با مقامات محلی و فرماندهان ارتش و مقاومت جلسه ای تشکیل داد.

از سوی دیگر بدر باسلمه وزیر حمل و نقل یمن به «الشرق الأوسط» گفت که بحاح، با وجودعدم تکمیل ترتیبات مخصوص سفر، اصرار داشت این سفر کوتاه را انجام دهد. وی افزود زمان بازگشت کامل دولت یمن به عدن در نیمه ماه آگوست (مرداد ماه) کنونی خواهد بود.

اما در زمینه میدانی، مقاومت مردمی روز گذشته به دستاوردهای خود افزود و موفق شد کنترل شهر زنجبار، مرکز استان ابین، را به دست گیرد.