رییس ائتلاف ملی سوریه احمد عاصی الجربا

رییس ائتلاف ملی سوریه احمد عاصی الجربا

پاریس – میشل ابو نجم – رییس ائتلاف ملی سوریه احمد عاصی الجربا در گفتگویی با الشرق الاوسط در حاشیه سفر وی به پاریس از سفرها و دیدارهایش با سران ایالات متحده و بریتانیا و فرانسه و نتایج این دیدارها سخن گفت.

اظهارات الجربا بیانگر نوعی “خوش بینی” نسبت به تغییر دیدگاه غرب و احتمال ارائه اسلحه پیشرفته مورد نیاز به نیروهای ائتلاف ملی است. وی معتقد است که کمک های نظامی غرب به مخالفان رژیم سوریه طی چند هفته آینده صورت می گیرد. الجربا افزود: آمریکایی ها حدود ۹۰ درصد به این نتیجه رسیدند که ارائه کمک های نظامی به مخالفان ضروری است. وی گفته که قصد ندارد برای بار سوم نامزد پست ریاست ائتلاف ملی بشود. متن گفتگو به شرح زیر است:

دو روز پیش دیداری با امیر سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان در پاریس داشتید. این ملاقات در حاشیه نشست “دوستان سوریه” در لندن صورت گرفت. نتایج این دیدار را چگونه ارزیابی می کنید؟

دیدگاه ما نسبت به عربستان سعودی مرجعیت گرایانه است. پس از دیدارهای مهمی که در واشنگتن داشتم برای من خیلی مهم بود که با امیر سعود الفیصل ملاقات کنم تا ضمن هماهنگی با یکدیگر از نتایج دیدارهایی که دو طرف انجام دادند نیز باخبر شویم.

آیا فاکتورهای جدید یا گرایش جدیدی در دیدارهای اخیر ملاحظه کردید؟

پس از ناکامی در رسیدن به حل سیاسی در سوریه و استعفای الاخضر الابراهیمی و اقدامات جنایتکارانه بی سابقه رژیم و پافشاری آن بر گزینه نظامی برای حل بحران و اعلام نامزدی اسد برای انتخابات ریاست جمهوری، بررسی این مواضیع و تحلیل آن خیلی ضروری به نظر می رسید. ما معتقدیم که باید تغییرات عملی صورت بگیرد و گام های عملی برداشته شود. این وضع دیگر قابل تحمل نیست. این تنها گزینه ای است که رژیم سوریه آن را درک می کند.

وشاید تنها پیامی باشد که کشورهای عربی و منطقه ای و غربی می توانند به اسد برسانند. این پیام بیانگر آن است که ما اینجا هستیم و به رژیم اجازه نخواهیم داد که جامعه جهانی را بازیچه خود قرار دهد. اعلام نامزدی اسد برای انتخابات ریاست جمهوری اهانت بزرگی برای ما سوری ها بود. وی با این کار همه درها را برای رسیدن به راه حل سیاسی بست. سه سال و سه ماه است که وجود اسد در پست ریاست جمهوری غیر قانونی است. این انتخابات نیز غیر قانونی است.

در بیانیه نشست “دوستان سوریه” در لندن آمده که تدابیری مبنی بر افزایش حمایت از نیروهای مخالف معتدل که ائتلاف ملی آن را نمایندگی می کند، و شورای عالی نظامی و نیروهای مسلح معتدل اتخاذ خواهد شد. کلمه “تدابیر” در اینجا به چه معناست؟

راهکارها و نظرات متعددی در این زمینه وجود دارد. در نشست لندن نتایج دیدارم از واشنگتن مورد بررسی قرار گرفت. وضع کنونی تفاوت اساسی با اوضاع سابق دارد. این اولین بار است که اظهارات جدی بیان می شود و از گفتمان متفاوتی استفاده می شود. چه بسا آنچه در این بیانیه ذکر نشده مهم تر از نکات بیان شده باشد. معتقدم که این تدابیر و اقدامات در هفته های آینده اجرایی شوند.

آیا شما قصد اعلام نامزدی دوباره برای پست ریاست ائتلاف ملی در انتخابات پیش روی ائتلاف را دارید؟

نخیر. من نامزد این دوره نیستم.

آیا به هیچ وجه قصد کاندیداتوری ندارید؟

به هیچ وجه قصد اعلام نامزدی ندارم. بنا بر اساسنامه ائتلاف مدت ریاست شش ماه است که برای یکبار قابل تمدید است. من دو بار نامزد انتخابات شدم که در هر دو بار پیروز شدم.

در طی ریاست من بر ائتلاف ملی تلاش های سیاسی و گام های عملی بی سابقه ای در تاریخ معارضان سوری صورت گرفت. ائتلاف ملی در یک گام بی سابقه به کنفرانس ژنو رفت. و “شورای ملی کرد” به عنوان یکی از مؤلفه های اساسی ائتلاف ملی وارد این تشکیلات شد.

سفر من به ایالات متحده بسیار مهم وتاریخی بود. کما اینکه در کنفرانس سران عرب و نشست شورای همکاری خلیج مشارکت کردیم. ۴ بار با رئیس جمهور فرانسه فرانسوا اولاند ملاقات کردم که هماهنگی بسیاری بین ما و فرانسه صورت گرفت. با دعوت وزیر خارجه چین به این کشور سفر کردم، علاوه بر دیداری که با وزیر خارجه روسیه لاوروف در روسیه داشتم. خلاصه اینکه ما تلاش کردیم که از تمامی منافذ حتی آن هایی که بسته یا طرفدار رژیم بودند استفاده کنیم.

نتایج دیدار از واشنگن و لندن و پاریس را چگونه ارزیابی می کنید؟

این اولین بار بود که با ایالات متحده نیروی ائتلاف را رسما به این کشور دعوت کرد که دیدارهایی با مسئولان بلند پایه داشتیم. واشنگتن رسما ائتلاف ملی سوریه را به عنوان نماینده قانونی مردم سوریه پذیرفت، و گفته که رژیم اسد از تروریسم حمایت می کند. ولی همانگونه که می دانید رئیس جمهور اوباما تصمیم خود را مبنی بر عدم دخالت مستقیم نظامی در کشورهای جهان گرفته است.
ولی شما خواهان دخالت مستقیم نظامی از سوی ایالات متحده نیستید.

مردم آمریکا و کنگره فکر می کنند که ائتلاف ملی فاقد قدرت عملی در زمین معرکه است. و نیروهای افراطی و “القاعده” و “داعش” آنها هستند که اوضاع را در کنترل خود دارند. ما حدود ۹۰ درصد موفق شدیم که این دیدگاه را تغییر دهیم.

و آیا درخواست شما مبنی بر دریافت سلاح پیشرفته موفقیت آمیز بود؟

بله. موفقیت آمیز بود.

آیا یک محدوده زمانی برای دریافت آن معین شده؟

فکر می کنم در آینده نه چندان دور این امر محقق شود.

آیا ضمانت های شما در قبال دریافت اسلحه پیشرفته برای آمریکایی ها قانع کننده بود؟

ما به آن ها ضمانت هایی دادیم و آن ها قانع شدند. بهانه آن ها نگرانی درباره استفاده برخی گروه ها “به طور اشتباهی” از این سلاح ها است. ما مخالف تروریسم هستیم و با آن مبارزه می کنیم. غیر ممکن است که این اسلحه به دست طرف دیگر درگیری بیفتد.