واشنگتن بر اهمیت روابط خود با سعودی تاکید کرد.. تونس سوءاستفاده از پرونده خاشقجی را محکوم کرد

آنکارا: سعید عبدالرازق

ترکیه تاکید کرد نمی‌خواهد روابطش با سعودی به دلیل پرونده جمال خاشقجی، آسیب ببیند.
به گزارش الشر ق الاوسط، ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، روز گذشته پس از جلسه دولت به ریاست رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، اعلام کرد کشورش نمی‌خواهد به دلیل این پرونده روابطش با سعودی آسیب ببیند.
وی تاکید کرد ترکیه این پرونده را کاملا بررسی کرده تا چیزی در این میان پنهان نماند.
کالین در این باره گفت: «در سطح قضایی، ما این پرونده را عمیقاً بررسی می‌کنیم، هدف ما این است که پرده از تمام جوانب آن برداریم».

از سوی دیگر، اردوغان نیز دو روز پیش، اعلام کرد از همه جزیئات پرونده خاشقجی در جلسه ائتلاف عدالت و توسعه، امروز (سه شنبه) پرده برداشته می‌شود، همانطور که در جلسه هیئت وزیران روز گذشته بررسی شد.
عمر چلیک سخنگوی حزب عدالت و توسعه نیز عنوان کرده‌است پرونده خاشقجی پیچیده بوده و با متخطیان برخورد خواهد شد.
وی هرگونه گمانه زنی‌هایی در خصوص زدو بندی میان سعودی و ترکیه در رابطه با این پرونده را رد کرده و آنها را غیر اخلاقی عنوان کرد.
چلیک همچنین با تاکید بر اینکه نمی‌تواند پیش از صدور بیانیه دادستانی کل ترکیه، جزئیاتی در خصوص این پرونده ارائه دهد گفت: «همه می‌توانند در رابطه با این پرونده شایعه‌سازی کنند اما ما نمی‌توانیم».
در این میان، دادستانی کل ترکیه در استانبول به تحقیقات خود پیرامون این پرونده ادامه داده و تا کنون از بیش ۲۲ کارمند ترک شاغل در کنسولگری سعودی بازجویی به عمل آورده‌است.
از سوی دیگر، جارید کوشنر معاون ارشد ترامپ اعلام کرد سعودی خصوصاً در مقابله با توسعه نفوذ ایران در خاورمیانه، هم‌پیمان آمریکا است.
وی با اشاره به اینکه واشنگتن همچنان در مرحله کشف حقایق پیرامون پرونده جمال خاشقجی است، گفت: «از همه جا به این حقایق دست پیدا می‌کنیم و به محض روشن شدن آنها، وزیر خارجه آمریکا به همراه گروه امنیت ملی در زمینه تشخیص واکنش ما نسبت به این احقایق، با ما همیاری می‌کنند».
در این میان ، تونس هرگونه سوء استفاده از پرونده خاشقجی برای ضربه زدن به ثبات سعودی را محکوم کرد.
خمیس الجهیناوی وزیر خارجه این کشور گفت: «تونس از تصمیم سعودی در رابطه با شروع تحقیقات جامع در خصوص این حادثه و پایبندی آن به برخورد با مجرمان، استقبال می‌کند».
وی همچنین اعلام کرد کشورش تونس به قتل رسیدن خاشقجی را به این شیوه، محکوم می‌کند.
هیئت وزیران بحرینی نیز تصمیمات ملک سلمان بن عبدالعزیز خادم حرمین شریفین را در خصوص پرونده خاشقجی تحسین کرده و آنها را برگرفته از روشی حکیمانه عنوان کرد که سعودی همیشه به آن پایبند بوده و بنابرآن در سیاست خود بر پی ریزی حق و عدالت عمل کرده‌است.
این هیئت در جلسه روز گذشته به ریاست شاهزاده خلیفه بن سلمان آل خلیفه نخست وزیر بحرین، از اقدامات گسترده و تصمیمات قاطع خادم حرمین شریفین در خصوص برخورد با مجرمین بدون در نظر گرفتن هیچ چیزی جز حقیقت، ‌عینی بودن و بی‌طرفی را تحسین کرد.
وی تاکید کرد سعودی همیشه حکومت قانون و اصول بوده‌است و پایه‌های آن بر عدالت، انصاف، محافظت از حق و حقوق و احقاق آن استوار است.