موجی از امید و خوش بینی برای تشکیل کابینه در لبنان

بیروت: یوسف دیاب

رهبران کشور لبنان روز گذشته مذاکرات خود را پیرامون تشکیل کابینه در میان موجی از امید و خوش بینی از سر گرفتند.
به گزارش الشرق الأوسط، روز گذشته میشل عون رئیس جمهور لبنان با سعد الحریری نخست وزیر این کشور در کاخ ریاست جمهوری دیدار داشت که نتایج مثبتی در برداشت.
سعد الحریری بعد از این دیدار نتایج آن را این گونه خلاصه کرد «با میشل عون در خصوص تسریع فرایند تشکیل کابینه به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر لبنان صحبت کردم و در این باره خیلی امیدوارم».
در این میان برخی از منابع در کاخ ریاست جمهوری لبنان از به وجود آمدن شرایط واقعی برای تشکیل کابینه خبر دادند که این شرایط را ناشی از ایده و پیشنهادات سعد الحریری به میشل عون عنوان کردند.
این منابع به الشرق الأوسط گفتند البته این بدان معنا نیست که این کابینه هم اکنون تشکیل می‌شود ولی در هرحال زمینه ساز مقدمات بررسی جدی تشکیل کابینه خواهد بود و اگر این اتفاقات مثبت نتیجه دهد در عرض چند روز یا حداکثر دو هفته دیگر شاهد تشکیل دولت جدید خواهیم بود.
زمنیه ساز این موج مثبت اما در واقع نبیه بری رئیس مجلس لبنان بود که اعلام کرد «الفبای حل بحران موجود در گرو تشکیل هرچه سریع‌تر کابینه است» وی همچنین از روزنه امیدی که در دیدار عون حریری نهفته است پرده برداشته بود.
اما در این میان حزب «آینده» لبنان کمی محتاط‌‌‌تر است و یکی از اعضای دفتر سیاسی این حزب به نام راشد فاید در این باره به الشرق الاوسط گفت «این موج خوش بینی که از سوی برخی رهبران در جریان است اتفاقی عادی است ولی به این معنی نیست که ما به راه حل نهایی در این باره رسیده‌ایم».
وی با اشاره به اینکه لبنان به این امواج خوش بینی و بدبینی عادت کرده است گفت «امکان ندارد که لبنان به دور از اتفاقات خارجی باشد و تهدیدات اسرائیل را مد نظر قرار ندهد. از سوی دیگر نمی‌توان موج جدید تحریم آمریکا را که در اوایل ماه آینده علیه ایران اعمال می‌‎شود نادیده گرفت».
در این میان، دیگر نیروهای سیاسی نیز تهدیدات اسرائیل را کتمان نکردند و بر ضرورت آمادگی برای مقابله با آن بعد از تشکیل دولت تاکید کردند.
حزب «آزادی و توسعه لبنان» به رهبری نبیه بری در این باره گفت «تهدیدات اسرائیل مستلزم ایجاد اتحاد ملی است که بر پایه سلاح لبنان باشد و لبنانی‌‎ها را دعوت به مقابله جدی با اسرائیل می‌کند».
وی افزود «وضعیت حاکم مستلزم تشکیل کابیته برای خروج کشور از بحران است».