هشدار فواد معصوم به برهم در خصوص اصلاح قانون اساسی

بغداد: حمزه مصطفى

مراسم تودیع و معارفه دولت جدید عراق با تسلیم ریاست جمهوری از فواد معصوم به برهم صالح و تبریک حیدر العبادی به عادل عبدالمهدی و آرزوی موفقیت برای وی برگزار شد.
به گزارش الشرق الأوسط، این انتخابات پایان بخش امیدهای حیدر العبادی برای به رسیدن مجدد قدرت بود.
در این میان نیز ایالات متحده آمریکا نامه‌ای برای العبادی در این باره ارسال کرد که با دست خط بریت مک گورگ نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در منطقه بود.
فواد معصوم نیز در آخرین سخنرانی خود بر ضرورت اصلاح قانون سخن گفت و تاکید کرد «برای توسعه و بررسی شکاف‌ها و نواقص و همچنین برای همراهی با تحولات قانونی جهان این قانون شدیدا نیاز به بررسی و اصلاح دارد چرا که تمام بحران‌های سیاسی ما ناشی از آن است».
باوجود هشدارهای فواد معصوم به نظر می‌رسد انتخاب سومین رئیس جمهور کرد بازتاب خوبی در رسانه‌ها داشته است.
اما از سوی دیگر، سختی‌هایی که در مسیر تشکیل دولت جدید وجود داشت باعث به وجود آمدن اختلافاتی نیز شد.
عرب‌های سنی که سهم ریاست مجلس را داشتند با تعیین محمد الحلبوسی دچار اختلافات زیادی شدند و این انتخاب را نتیجه زد و بند دانسته‌اند.
از سوی دیگر با انتخاب برهم صالح موجی از خشم میان حزب «دموکراتیک کردستان» که فواد حسین را برای این سمت کاندیدا کرده بودند حاکم شد به طوری که به نظر می‌رسد این اتفاق باعث پایان شراکت این حزب با حزب «اتحاد میهنی کردستان» و زمینه‌ساز مشکلات زیادی در میان کردها خواهد بود.
وضع شیعیان نیز از بقیه بهتر نیست، چرا که توافق بر عبدالمهدی به سختی میان دو حزب آن که ادعای فراکسیون اکثریت داشتند صورت گرفت. آنها بر اساس قانون خواهان انتخاب نخست وزیر از میان خودشان بودند که فراکسیون اوثریت هستند ولی این اتفاق صورت نگرفت.