یک کمیته فنی مشترک از دولت و حوثی ها به منظور جلوگیری از شکست، چشم اندازی برای مذاکرات آماده می کند

اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل به یمن

اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل به یمن

تحقیقات انجام شده توسط نهادهای نظامی مرتبط با دولت یمن نشان می دهد که برخی رهبران لبنان که گمان می رود با حزب الله در ارتباط باشند در قاچاقاق مقداری سلاح که از ایران ارسال شده بود و طی چند روز گذشته در سواحل شرقی و غربی یمن کشف شد دست دارند. اطلاعات به دست آمده توسط افرادی از مقاومت مردمی و ارتش ملی فاش شد.

یک منبع آگاه یمنی به «الشرق الأوسط» گفت که حوثی ها قصد داشتند این سلاح را ذخیره کنند تا برای طولانی کردن جنگ آن ها را در مواقع مختلف مورد استفاده قرار دهند. این منبع افزود که مقدار سلاح کشف و ضبط شده آنقدر زیاد است که برای مسلح کردن یک تیپ نظامی به مفهوم مدرن کافی است و در آن ها موشک های کاتیوشا و مهماتی برای سلاح های متنوع وجود داشت.

در همین راستا، عبد الله العلیمی باوزیر، معاون مدیر دفتر ریاست جمهوری یمن تأکید کرد که عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور این کشور روز گذشته پیامی به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل فرستاد و در آن تأکید کرد که دولت یمن برای مشارکت در مذاکرات با طرف های کودتا گر از جمله حوثی و علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق یمن آمادگی دارد.

منابع یمنی به «الشرق الأوسط» گفتند که دولت یمن از سازمان ملل خواهد خواست تا نام هیئت نمایندگان کودتاگران، که برای مشاورات آینده با دولت مشروع حاضر خواهند شد، را مشخص کند، و آن ها را به حضور در زمان مشخص ملزم کند.

از سوی دیگر، منابع دیپلماتیک برای «الشرق الأوسط» ذکر کردند که سازمان ملل به منظور توسعه یک چشم انداز برای دستور کار مذاکرات ژنو، به دنبال تشکیل یک کمیته فنی متشکل از اعضای دولت و جماعت حوثی و صالح است. این منابع همچنین گفتند که وظیفه این کمیته نزدیکی دیدگاه ها و اجتناب از موانعی است که منجر به شکست مذاکرات قبلی شد.