اکبر هاشمی رفسنجانی - عکس از تسنیم

اکبر هاشمی رفسنجانی – عکس از تسنیم

اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجع تشخیص مصلحت نظام ایران، خواستار همکاری‌ مشترک ایران و عربستان سعودی برای مقابله با جهل و افراطی ‌گری در منطقه شده است.

به گزارش خبرگزاری های داخلی ایران، آقای هاشمی رفسنجانی روز شنبه در دیدار با سفیر ایران در عربستان سعودی، گفت : «برای جلوگیری از بازتولید جهل، تلاش همه کشورهای اسلامی به ویژه ایران و عربستان ضروری است.»

به گفته اکبر هاشمی رفسنجانی، «اقدامات گروه ‌های تروریستی در منطقه، در سایه اختلافات دولت‌ های اسلامی افزایش یافت که باعث وهن جهان اسلام است. تروریست ‌ها به اسم دینی رحمانی که رسالت پیامبرش دعوت مردم به عشق، محبت، صلح، بردباری، مدارا و تعامل بود، جنایاتی می کنند که نتیجه ‌اش اسلام گریزی ملت‌ های آزاده است.»

فعالیت های گروه های تندرو و افراطی اسلامی در طی سالهای اخیر به ویژه در منطقه سوریه، عراق و افغانستان موجب نگرانی های اغلب کشورهای منطقه شده است.

آقای هاشمی رفسنجانی اقدامات تروریست‌ ها را یاد آور اعمال عصر جاهلیت دانست و گفت: «آنها با جهلی که نسبت به مفاهیم آسمانی اسلام دارند، جوانان پاک و ساده را به بهانه جهاد در راه خدا و رفتن به بهشت به کارهای ضد اسلامی و بشری وا می‌ دارند.»

آیت الله دکتر سید مصطفی محقق داماد، رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران، با ابراز تاسف از کشتار و افراط دینی که در جهان اسلام صورت می گیرد به شرق پارسی گفت: «امروز در کشورهای عراق و سوریه و افغانستان و شمال آفریقا شاهد کشتار و آدم‌ کشی هستیم که بسیار جای نگرانی دارد. عقل و تدبیر و امید جای نابخردی ها و خشونت را گرفته و شاهد احیای دوباره جهل هستیم که من نه تنها بازتولید جهل را در این برهه حساس را جدی می دانم بلکه شاهد گسترش جهل مقدس هستیم.»

وی افزود: «جاهلان جوامع دینی به نام دین اسلام دست به مهمترین جنایات می‌ زنند به خیال آنکه کاری که می‌ کنند مورد تایید خداوند است و آنها در راه خدا جهاد می کنند و مردم را به بهشت می فرستند. این آفتی است که امروز نه تنها در منطقه اسلامی بلکه شاید بتوان گفت در سراسر جهان شاهد هستیم که بسیاری از اروپا و آمریکا برای رضای خدا و جهاد و رفتن به بهشت به عراق و سوریه می روند و انسانهای بی گناه و زنان و کودکان را به قتل می رسانند.»

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از صحبتهای خود وظیفه علمای مسلمان به ویژه در ایران و عربستان را به عنوان دو کشور تأثیرگذار در منطقه مهم اعلام کرد و گفت: «علمای مسلمان دو کشور دعوت به اعتدال، وحدت، برادری و کارهای نیک را به عنوان تصویر واقعی اسلام در گفتار، نوشتار و رفتار خویش ترسیم کنند.»

از سوی دیگر، شماری از علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان در ایران هم “اعمال وحشیانه” این گروه را محکوم کرده اند.

مولوی نذیر احمد سلامی که عضو مجلس خبرگان ایران نیز هست در گفتگو با خبرگزاری مهر گفته است که «افراطی گری مسئله ای است که در برخی دوستان نادان دیده می‌شود که از سوی دشمنان دانا برنامه ریزی شده است.»

وی گفت: جریان تکفیری داعش در عراق جریانی است که در صدد ایجاد اختلاف مذهبی بین مسلمانان شیعه و سنی است تا بهتر و سریع تر استکبار بتواند به اهداف شوم خود دست یابد.

در این دیدار حسین صادقی، سفیر ایران در عربستان سعودی، ضمن ارائه گزارشی از اوضاع داخلی عربستان و سطح روابط آن با ایران گفت: “برنامه ‌های حضرتعالی در نگاه دولت و ملت عربستان همچنان اساس روابط است. در مقاطعی به خاطر بعضی از اقدامات، سوءبرداشت ‌ها بر حسن‌نیت ‌ها سایه انداختند و باعث تضعیف روابط شدند.”

از سوی دیگر، رسانه های ایران روز شنبه به نقل از بخش مطبوعاتی سفارت ایران در ریاض اخبار منتشر شده در برخی از رسانه ها مبنی بر اعزام هیاتی از ایران به عربستان سعودی برای مذاکره درباره وضعیت فعلی عراق را تکذیب کرد.

روابط ایران و عربستان طی دوره هشت ساله احمدی نژاد به سردی گرایید اما با انتخاب حسن روحانی به عنوان یازدهمین رییس جمهور ایران، وی از ابتدای آغاز به کار خود در تابستان ۹۲ بارها بازسازی روابط با عربستان سعودی را از اولویت های خود ذکر کرده است.

حسن روحانی خرداد ماه سال گذشته و قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایران هم در مصاحبه ای ایمیلی با روزنامه الشرق الاوسط تصریح کرده بود که بهبود روابط با کشورهای همسایه از جمله کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و به ویژه عربستان سعودی از اولویت های دولت وی خواهد بود.

وی اظهار کرده بود: «ایران و عربستان سعودی می توانند به همراه هم نقش مثبتی در برخورد با مسائل منطقه ای مانند امنیت خلیج فارس ایفا کنند. دولت آینده من قصد ندارد در امور داخلی هیچ کشوری مداخله کند و به دیگران هم اجازه نمی دهد در امور ایران دخالت کنند. مسأله بحرین برای ما اهمیت دارد. ما معتقدیم که استقلال سیاسی، امنیت و تمامیت ملی بحرین شاخص های مهمی برای ثبات و امنیت منطقه است. در این چارچوب، درباره خواسته های مردم بحرین در جهت رسیدن به حقوق مشروعشان، مانند هر کشور دیگری، نباید اهمال شود.»

همچنین سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز سه شنبه ۲۳ اردیبهشت، در کنفرانس مطبوعاتی در شهر ریاض دعوت رسمی عربستان سعودی از محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را اعلام کرد و گفت: «عربستان سعودی آماده است هر وقت که آقای ظریف مناسب می داند، از وی استقبال کند.» وی همچنین آمادگی کشورش را برای مذاکره با ایران ابراز داشت.‬

در صورت انجام سفر محمد جواد ظریف به عربستان سعودی، این نخستین سفر یک وزیر خارجه ایران به ریاض پس از ۶ سال محسوب خواهد شد. آخرین بار منوچهر متکی وزیر خارجه سابق ایران در اسفند ۱۳۸۷ به ریاض سفر کرد.