حجت‌ الاسلام ابوالقاسم یعقوبی، امام ‌جمعه بجنورد - عکس از ایرنا

حجت‌ الاسلام ابوالقاسم یعقوبی، امام ‌جمعه بجنورد – عکس از ایرنا

امام ‌جمعه بجنورد در شمال شرقی ایران پیشنهاد کرده است که برای تشویق بانوان خوش‌ حجاب کارمند، اضافه‌ کاری و نمره بهتری از سوی مدیران دولتی ایران به آنها داده شود.

به گزارش روزنامه شرق، حجت‌ الاسلام ابوالقاسم یعقوبی، جمعه این هفته گفته است: «وقتی دست مدیر باز است باید بین کارمندی که حجاب و عفاف را رعایت می‌کند و کسانی که هیچ تقیدی به این مسایل ندارند فرق گذاشته و نمره بهتری به آنان داده شود».

وی همچنین در سخنان خود با ابراز تاسف از وضعیت حجاب در ادارات دولتی ایران گفته است: «عده ‌ای در دستگاه ‌ها و سازمان‌ های دولتی ما که وصل به نظام هستند، نانخور نظام باشند اما نخستین مسائل اعتقادی و ارزشی نظام اسلامی و ملت ما را رعایت نکنند باعث تاسف است.»

آقای یعقوبی پیش از این هم در سخنانی در جمع مردم بجنورد اظهار داشته بود: «در برخی از عروسی ‌ها برای نوازندگان موسیقی که تولید گناه می ‌کنند، ۳۰ تا ۱۸۰ میلیون ریال هزینه می‌ کنند که با وارد کردن گناه به محیط زندگی خود، سنگ اول زندگی خود را بر پایه تولید گناه می‌ گذارند”.

واکنشها به مسئله بی حجابی طی هفته های اخیر و با آغاز موج گرما در ایران به مساله ای جدی برای مسئولین ایران تبدیل شده است. به طوری که شمار قابل توجهی از نمایندگان مجلس ایران هفته گذشته نیز در بیانیه ‌ای خطاب به رییس‌ جمهور ایران خواستار توجه ویژه دولت به موضوع حجاب و عفاف شدند و درباره “پیامدهای جبران ‌نشدنی” بی ‌توجهی به این موضوع هشدار دادند.

نمایندگان امضاکننده این بیانیه که متن آن در وب سایت مجلس ایران منتشر شده، از حسن روحانی خواسته‌ اند تا «مساله حجاب را با جدیت پیگیری و دستورات لازم را برای اجرای جدی قانون» مربوط به حجاب صادر کند.

چندی پیش سردار مسعود جزایری، فرمانده قرارگاه جنگ نرم سپاه پاسداران ایران، نیز با اشاره به این نکته که عدم رعایت حجاب اسلامی نوعی ناهنجاری اجتماعی و قانون شکنی است، دخالت دولت را برای برطرف کردن بد حجابی در جامعه خواستار شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم، معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستادکل نیروهای مسلح ایران همچنین اعلام کرد: «بی ‌توجهی مراکز دولتی سبب بروز پاره ‌ای بی ‌بند و باری ‌ها و بد اخلاقی ‌ها در سطح جامعه شده است. در این بین بسیاری از دولت ‌مردان و مدیران دولتی و بخش‌های عمومی که از بودجه بیت‌ المال ارتزاق می‌کنند از گذشته تا امروز در این گناه بزرگ و مشوه جلوه دادن چهره ‌ام القرای اسلام سهیم هستند.»

سخنان فرمانده بسیج ایران در حالی طرح می شود که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، از احضار ۹۰۰ هزار نفر از بانوان بد حجاب به کلانتری ها و دادسراها خبر داده است

وزیر کشور ایران که هفته گذشته به منظور پاسخگویی به سوالات نمایندگان به مجلس فراخوانده شده بود اعلام کرد: «سه ماه اول امسال نیروی انتظامی به هجده هزار و ۷۸۵ خانم برای بد حجابی تذکر داده و هشت هزار و۶۲۹نفر را بازداشت کرده است”»

به گفته وزیر کشور ایران، «تأثیر حضور بانوان به کلانتری ها و دادسراها در آینده این خواهد بود که حسن سابقه برای اشتغال و تحصیل این افراد صادر نخواهد شد”.»

همچنین غلامحسین محسنی ‌اژه ‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران نیز هفته گذشته در مصاحبه مطبوعاتی درباره ضرورت برخورد با بی حجابی گفت: «اجازه نمی دهیم عده ای بی حجابی و بی عفتی را در جامعه ترویج دهند. از نیروی انتظامی می خواهیم با باندها و افرادی که بدحجابی را در جامعه دامن می زنند برخورد شود”»

محسنی اژه ای در حالی صحبت از برخورد با بدحجابی می کند که مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری دولت روحانی، چندی پیش در حاشیه جلسه هیئت دولت ایران گفته بود: «ما در حوزه مسائل فرهنگی از جمله حجاب و عفاف همچنین مسائل اخلاقی کاستی‌های زیادی داریم و صرفا با برخورد و اعمال محدودیتها به نتیجه نخواهیم رسید.»

وی همچنین گفت: «ما نباید نسبت به قوانینی که کارآیی لازم را ندارند اصرار داشته باشیم و به دنبال تعقیب آنها باشیم. ما باید به دنبال اصلاح این قوانین باشیم.»

عبدالصمد خرمشاهی، وکیل دادگستری در ایران، در واکنش به سخنان وزیر دادگستری ایران پیشتر به شرق پارسی گفته بود: «این گفته درستی است که با اعمال محدودیتها و برخوردها در بحث حجاب به هیچ نتیجه ای نمی رسیم. من بارها تاکید کردم که در بحث حجاب شرعی و عرفی باید فرهنگ سازی کرد. ما در قانون چیزی به نام بد حجابی نداریم. بر اساس قانون بدحجابی جرم تلقی نمی‌شود و در قانون مجازات اسلامی ماده ۶۳۸ تبصره ای وجود دارد که می گوید اگر زنانی بدون حجاب شرعی در معابر عمومی و انظار ظاهر شوند، مجازات می شوند.»

اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی ایران، نیز در ۲۰ خرداد سال جاری اعلام کرده بود که با حمایت قوه قضاییه با افرادی که به آن ها “بد حجاب” گفته می شود برخورد خواهد شد و مردم در رفتار خود مراقب باشند تا پلیس مجبور نشود به «رفتار تند» عمل کند.

موضوع حجاب از ابتدای انقلاب ۵۷ ایران همواره مطرح بوده و زنان، کوتاه زمانی بعد از انقلاب از سوی حکومت ملزم به پوشیدن حجاب اسلامی شدند. اما مقابله با آنچه بدحجابی زنان نامیده می شود، در سال های اخیر در چارچوب «طرح جامع گسترش فرهنگ حجاب و عفاف» و راه اندازی «گشت ارشاد» در دولت نهم ( دولت احمدی نژاد) شدت گرفت و ستاد اجرای این طرح نیز در وزارت کشور تشکیل شد.