او برای اعتراف به جرمی که مرتکب نشده شکنجه می‌شود

خانواده نزار زکا، یکی از شهروندان لبنانی که در ایران دستگیر شده از احتمال کشته شدن فرزند خود در اثر شکنجه برای اعتراف به جرمی که مرتکب نشده ابراز نگرانی کردند. آنها از سه هفته پیش تاکنون هیچ اطلاعی از وی ندارند.
به گزارش الشرق الاوسط، آنها در بیانیه‌ای اعلام کردند: «از سه هفته پیش که متوجه شدیم نزار به بهانه محاکمه توسط سپاه پاسداران از زندان اوین خارج و به زندان‌های خصوصی سپاه پاسداران منتقل شده، ارتباطی با وی نداریم. ایران قصد دارد با اعمال شکنجه‌های وحشتناک، وی را وادار به اعتراف به کارهایی بکند که انجام نداده و اعترافاتش را در تلویزیون خود منتشر کند».
در ادامه این بیانیه آمده‌است: «نزار در سایه غیبت و بی‌مسئولیتی شرم‌آور سفارت لبنان در تهران و علی‌رغم شکنجه‌ها همچنان مقاومت کرده و به آنچه انجام نداده اعتراف نکرده‌است».
خانواده نزار مقامات ایرانی را مسئول شکنجه وی دانستند و گفتند: «آنها پس از ترور معنوی و فکری نزار وی را تحت شکنجه جسمی قرار داده که این امر ممکن است به کشته شدن وی منجر شود».
آنها همچنین مقامات لبنان را به بی‌مسئولیتی معنوی و اخلاقی و سکوت در قبال آنچه در حق نزار انجام می‌شود، متهم کرده وگفتند: «سکوت و ناتوانی غیرمسئولانه آنها این امکان را برای آدم ربایان ایرانی فراهم کرده تا بر جنایات خود در حق نزار سرپوش بگذارند».
مقامات ایرانی زکا را در سپتامبر ۲۰۱۵ و در زمان بازگشت به لبنان دستگیر کردند، او برای حضور در یک کنفرانس به تهران سفر کرده بود.
مقامات ایرانی اعلام کردند او به اتهام ارتباط با ارتش و سرویس اطلاعاتی آمریکا توسط «سپاه پاسداران» ایران دستگیر شده‌است. دادگاه ایران نیز وی را به ۱۰ سال زندان و پرداخت ۴٫۲ میلیون دلار جریمه نقدی به دلیل «همکاری با کشورهای دشمن» محکوم کرد.

نزار زکا: لبنان در برابر تضییع حقوق ما به عنوان زندانی توسط ایران، اقدامی نمی‌کند