قاهره: سوسن ابو حسین

احمد ابو الغیط دبیر کل اتحادیه عرب در گفتگو با “الشرق الاوسط” نسبت به تداوم دخالت ایران در بحران یمن و ناامن کردن مسیر کشتیرانی در دریای سرخ و باب المندب هشدار داد.

او افزود “ایران مانع اصلی به نتیجه رسیدن تلاش ها برای دست یابی به توافق سیاسی در یمن است”.

ابو الغیط همچنین خواستار اقدام گروهی برای حفظ امنیت ملی عربی شد.

ابو الغیط یادآور شد “روند دخالت های ایران در کشورهای عربی شتاب بیشتری به خود گرفته است. این دخالت ها یا به طور مستقیم و یا غیر مستقیم یعنی از طریق حمایت از گروه هایی مثل حوثی ها در یمن انجام می شود. کمیته ای برای پیگیری دخالت های ایران در امور داخلی کشورهای عربی تشکیل شده که وزیران امور خارجه سعودی و امارات و بحرین و مصر و دبیر کل اتحادیه عرب در آن عضویت دارند. جلسه های دوره ای این کمیته به منظور بررسی این دخالت ها تشکیل می شوند”.

او گفت “مساله تنها مربوط به توجه دولت آمریکا به ایران نیست بلکه مشکل اصلی، تهدیدآفرینی و پیامدهای رویکرد ایران در منطقه عربی است. مثلا، پرتاب موشک بالستیک از سوی ایران در واقع اقدامی تنش زا بوده و از مقاصد این کشور برای افزایش دامنه جنگ مسلحانه در یمن و ناکام کردن تلاش ها برای رسیدن به توافق و پایان دادن به تنش در یمن خبر می دهد. ضمنا، امنیت سعودی توسط این موشک های بالستیک در معرض تهدید قرار دارد. ایران با پرتاب این موشک ها قطعنامه های شورای امنیت درباره بحران یمن و نیز در خصوص برنامه موشکی خود را زیر پا گذاشته است”.

ابو الغیط افزود “این مساله مربوط به ایجاد ناامنی در مسیر کشتیرانی در باب المندب و تنگه هرمز و تاثیر آن بر دریای سرخ است. من بارها درباره موضوع ایران صحبت کردم و گفتم که برجام باید مفادی درباره رفتار ایران در منطقه را نیز دربر گیرد و اینکه رفتارهای مداخله جویانه نباید امنیت ملی عربی و امنیت و ثبات برخی کشورهای عربی را در معرض خطر قرار دهد”.

او گفت “موضوع امنیت ملی عربی در راس اولویت هایم به عنوان دبیر کل اتحادیه عرب قرار دارد. من معتقدم که این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد و راهکارهای موثر و واقعی در این راستا در پیش گرفته شود و در حد حرف باقی نماند. بنده طرحی را به وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه پیشنهاد کردم که باید در این باره رایزنی صورت بگیرد”.

او در ادامه خاطر نشان کرد “این موضوع مهم و سرنوشت سازی است. آینده ما در جهان عرب به آن گره خورده و نباید نادیده گرفته شود. باید مذاکرات بی پرده برای ایجاد راهکارهای سازنده انجام شود. کشورهای عربی در مرحله کنونی با تهدیدهای فراوانی روبرو هستند و نمی توان یکی را در اولویت قرار داد و بقیه را فراموش کرد. همگی باید تلاش و اولویت های یکدیگر را درک کنیم”.