زن کرد در اطراف شهر کوبانی در نزدیکی مرز ترکیه – عکس از خبرگزاری فرانسه

زن کرد در اطراف شهر کوبانی در نزدیکی مرز ترکیه – عکس از خبرگزاری فرانسه

به دنبال حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا و حمله های زمینی نیروهای کرد به مواضع داعش، جنگجویان این گروه موسوم به «حکومت اسلامی» از تمامی مناطق این شهر به جز دو منطقه در شرق بیرون رانده شده‌اند.

حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا همراه با حملات زمینی شبه‌نظامیان کرد در روز پنجشنبه ۲۴ مهرماه، ستیزه‌جویان گروه حکومت اسلامی (داعش سابق) را وادار به عقب‌نشینی از بخش‌های زیادی از شهر استراتژیک کوبانی در سوریه کرده است.

بهارین کندال، از فرماندهان نیروهای کرد، در مصاحبه ای با بی بی سی گفت: «نیروهای داعش از اکثر پایگاه های کوبانی عقب رانده شده اند و حملات هوایی نیروهای ائتلاف نقش خوبی در این عقب نشینی داشته است.»

کندال اظهار امیدواری کرد که «تمام نقاط کوبانی به طور کامل آزاد شده و تروریست ها زمین گیر شوند.»

به گفته مقامات آمریکایی، هواپیماهای جنگنده و بمب‌افکن در دو روز گذشته ۱۴ حمله هوایی به مواضع داعش در اطراف کوبانی داشته‌اند.

رامی عبدالرحمان رییس دیده‌بان حقوق بشر سوریه شب پنجشنبه ۲۴ مهرماه اعلام کرد، نیروهای کرد کنترل یک جاده در بخش غربی شهر را از نیروهای داعش باز پس گرفتند. طبق آمار دیده بان حقوق بشر حمله داعش به شهر کردنشین کوبانی در مرز ترکیه از ۱۶ سپتامبر آغاز شد و تاکنون ۶۶۲ نفر کشته و هزاران بی خانمان به جا گذاشت. در این میان ۳۷۴ نیروی داعش کشته شدند.

آمار تخمینی حاکی از آن است که حدود ۲۰۰ هزار نفر که عمدتا شامل کردهای سوریه هستند در پی حملات گروه دولت اسلامی به ترکیه گریحته‌اند.

با وجود پیشرفت نظامی در کوبانی، مرکز فرماندهی نظامی ایالات متحده اعلام کرده، حمله‌های هوایی برای کاستن از پیشرفت داعش ادامه پیدا می کند، اما وضعیت کوبانی همچنان شکننده است.

با تشدید حمله ها به مواضع این گروه، شبهه نظامیان داعش نیز با آتش سنگین خمپاره و سلاح‌های اتوماتیک حمله های تازه‌ای سازماندهی کرده‌ و در تلاش هستند تا ارتباط کوبانی را با مرز ترکیه قطع کنند.

مقام‌های آمریکایی نیز هشدار داده‌اند که خطر سقوط کوبانی هنوز مرتفع نشده است. جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، روز چهارشنبه گفت: «مهم است مردم بدانند که احتمال سقوط کوبانی هنوز وجود دارد.»

ائتلاف تحت رهبری آمریکا از ۲۷ سپتامبر تاکنون بیش از ۱۰۰ حمله هوایی را در نزدیکی کوبانی انجام داده است. به گفته پنتاگون، در نتیجه این حملات تاکنون صد‌ها نیروی داعش را از پا درآورده است.