نمایی از شهر بریطال در لبنان

نمایی از شهر بریطال در لبنان

شاخه رسانه ای حزب الله و دیگر شعبات رسانه ای همراستای آن اخیرا تلاش کرده اند انتشار ویدئویی توسط جبهه النصره را که حمله به یک مقر حزب الله در شهر مرزی بریطال لبنان در هفته گذشته را نشان می دهد، محدود کنند.

این کلیپ ویدئویی اجساد جنگجویان حزب الله را نشان می دهد، در حالی که جنگجویان النصره با آرامش و خونسردی در شهر جولان می دهند و در نهایت هر چه تجهیزات و مهمات می یابند جمع آوری می کنند و آنجا را ترک می کنند.

این ویدئو نخستین تصاویر از حمله ای تایید شده به حزب الله از زمان مداخله این گروه در جنگ سوریه محسوب می شود. در عین حال این حمله در لبنان رخ داده و نه در سوریه، و توسط مردان مسلح غیرلبنانی صورت گرفته که حاکمیت فرضی کشور لبنان را نقض کردند و شهروندان لبنانی را به قتل رساندند و سپس عقب نشینی کردند.

حزب الله و رسانه های حامی آن تلاش کرده اند از انتشار این تصاویر جلوگیری کنند و آنرا از یوتیوب بردارند. با وجود این، تصاویر این حمله انتشار یافته است و حزب الله شکست سختی خورده است.

شکست حزب الله این بار در شهر بریطال لبنان بود و نه در القیصر یا یبرود – شهرهای سوری که این گروه با ادعای مبارزه با تروریسم و ریشه کنی تکفیری ها تصرف کرده است. حزب الله کمپین های رسانه های به راه انداخت تا این پیام را منتشر سازد که القیصر و یبرود پایگاه های تروریسم بودند و تاکید می کرد که برای حفاظت از لبنان باید این شهرها تصرف می شد.

همواره سوال این بوده که تصرف شهرهای القصیر و یبرود چه پیامدهایی خواهد داشت. امروز شاهد هستیم که پیامد آن مرگ و ربوده شدن شهروندان لبنانی و افزایش نگرانی ها در سراسر لبنان بوده است. القصیر و یبرود دو شهر سوری با اکثریت سنی هستند که یک نیروی شبه نظامی شیعی به زور وارد آنها شد. اما از سوی دیگر بریطال یک شهر شیعه لبنانی است که یک نیروی سنی سوری به آن حمله کرد. این حقایق را همه درک می کنند.

هنگامی که حزب الله وارد القصیر شد، یک کلیپ ویدئویی جنگجویان آنرا در حال نمایش پرچم هایشان در شهر نشان داد. در همان حال، حسن نصرالله رهبر حزب الله گفت که مسجد شهر شیعه است و حزب الله آنرا از تکفیری ها نجات داد. جبهه النصره به لبنان آمده و افراد لبنانی هم به این گروه تروریست مسلح پیوسته اند. النصره توانسته است حزب الله را به جنگی در داخل خود لبنان بکشاند؛ جنگ دیگر فقط در سوریه جریان ندارد.

این عکس ها و ویدئوها نشان دهنده واقعیت اقدامات حزب الله است. به همین شکل، اعضای النصره که در حومه بریطال مانده و کلیپی ویدئویی را ساخته و آنرا در یوتیوب گذاشته اند اینطور جلوه داده اند که گویی این اقدامی تلافی جویانه در بازی است که این گروه با حزب الله بازی می کند.

حزب الله به شدت برای وجهه خود سرمایه گذاری کرده تا درباره قدرتش لاف زنی کند و اعتماد مخاطبان را کسب کند. النصره رابطه حزب الله با مخاطبانش را به لرزه نیانداخته اما اعتماد آنها را به استحکام حزب الله تضعیف کرده است.

واکنش حزب الله به این تحولات، از طریق عملیاتی که در منطقه شبعا یک روز پس از حمله النصره انجام داد، نشانه ای از وسعت زخمی است که در بریطال خورده است.

جبهه النصره حاکمیت لبنان را نقض کرد و این کار به ایجاد ضرورت موضع متحد لبنان انجامید.

تصاویری که جنگجویان حزب الله را در القصیر نشان داد، سوری ها را به درد آورد – همانند دردی که لبنانی ها حس کردند وقتی دریافتند النصره از مرزهای کشورشان ابتدا در عرسال و سپس در بریطال عبور کرده. آن پیروزی ها در سوریه که حزب الله از آنها دم می زند، توهم است، و این توهمات واقعا موجب مرگ ما در لبنان می شود.