دادگاه «تجدید نظر» مصر حکم حبس ۱۴ متهم که در قتل ۲۲ هوادار فوتبال در یکی از ورزشگاه‌های قاهره در سال ۲۰۱۵ مشارکت داشتند را تأیید کرد.

به گزارش الشرق الاوسط، روز گذشته این دادگاه، اعتراض متهمان به حکم صادره را رد کرد و حکم آنان را با مدت‌های متفاوتی برای هر کدام تأیید کرد اما جریمه‌های نقدی متهمان را بازبینی کرد.

پیش از این، دادگاه «جنایی قاهره» در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۷ متهمان را به حبس ابد با اعمال شاقه محکوکم کرده بود. در این حکم دو متهم به حبس ابد به مدت ۲۵ سال با جریمه مالی معادل یک هزار و ۱۰۰ دلار آمریکا، و همچنین ۳ متهم به ۱۰ سال زندان با اعمال شاقه و جریمه مالی معادل ۵۵۰ دلا محکوم شده بودند.

احکام تایید شده از سوی دادگاه تجدید نظر به جز جریمه‌های مالی، شامل مجازات ۵ متهم به حبس مشدد ۷ سال و جریمه ۵۵۰ دلار، و ۳ متهم دیگر به مدت سه سال، همچنین یک متهم دیگر را به حبس دو سال است.

قاضی تحقیق در گزارش نهایی خود درباره بررسی اتفاقات پیش آمده، «متهمان بازداشت شده را به دادستان عمومی و سپس به دادگاه کیفری موکول کرد. و هر گونه سوء ظن جنایی علیه افراد پلیس مامور تأمین امنیت بازی فوتبال در استادیوم نیروهای دفاع هوایی و همچنین مسئولین باشگاه الزمالک» را ساقط کرده بود.

مرحوم هشام برکات دادستان سابق کل مصر، در سال ۲۰۱۵ پس از بازجویی ۱۶ متهم این پرونده دستور داد آنان را به دادگاه‌ها کیفری منتقل کنند. در پایان تحقیقات به عمل آمده از دادستان عمومی، مشخص شد «گروه تروریستی اخوان المسلمین به منظور تلاش برای برهم زدن نظم عمومی کشور، برخی از عناصر نفوذی خود در کانون طرفداران باشگاه الزمالک، را با پول و «اکلیل‌سرنج» حمایت کرده‌اند تا بتوانند شورش و اعمال خشونت‌آمیز در طول بازی فوتبال انجام دهند و رعب و وحشت را در میان شهروندان رواج دهند».

دادستان عمومی پیش از این متهمان را به جرم «اغتشاش‌گری همراه با قتل عمد، تخریب ساختمان‌ها، تاسیسات و اموال عمومی و خصوصی و حمل مواد منفجره» متهم کرده بود.