فارس سعید: آنچه امروز در لبنان می گذرد حتی در دوره قیمومت سوریه هم بی سابقه بوده است

بیروت – کارولین عاکوم
هنوز چند ساعتی از اعلام عنوان نشست سالانه گروه موسوم به «لقاء سیده الجبل» در هتل بریستول نگذشته بود که مدیریت هتل از عدم برگزاری این نشست که قرار بود یکشنبه آینده برگزار شود خبر داد.
چهره های شاخص عمدتا عضو گروه ۱۴ مارس در «لقاء سیده الجبل» عضویت دارند. این نشست قرار بود با عنوان «خروج مراکز تصمیم گیری ملی لبنان از قیمومت ایران در راستای حفظ قانون اساسی و دفاع از همزیستی مشترک» برگزار شود. دست اندرکاران برگزاری نشست در «لقاء سیده الجبل» گفتند که احتمالا خودداری هتل از برگزاری نشست با عنوان این جلسه ارتباط دارد چرا که همه اقدامات اداری درباره این نشست از مدت ها پیش تکمیل شده بود و تنها بعد از اعلام عنوان این جلسه بود که با برگزاری آن مخالفت شد. مدیریت هتل بریستول در پاسخ به سوال الشرق الاوسط درباره این اقدام گفت «این یک تصمیم اداری محض است.» اداره هتل از اظهارنظر بیشتر در این باره خودداری کرد.
فارس سعید نماینده سابق که یکی از دست اندرکاران برگزاری نشست بود گفت «وقتی که در هتل جا رزرو کردیم همه چیز خوب پیش می رفت اما تنها دو ساعت بعد از اعلام نام این نشست اداره هتل با برگزاری آن مخالفت کرد. این مساله بیانگر این است که فضای عمومی لبنان به دست حزب الله و ایران افتاده است.»
سعید به الشرق الاوسط گفت«توجیه مسئولان هتل این بود که مشکل اداری است اما ظاهرا آنها هم دست و پایشان را گم کردند و نمی دانند چه بگویند.» او افزود «احتمالا به مسئولان هتل ابلاغ شده که نشست در هتل برگزار نشود و الا این هتل دستخوش حادثه می شود.»
سعید در ادامه خاطر نشان کرد «حزب الله کنترل کشور را در اختیار گرفته و همین آزادی های باقیمانده را هم به تدریج از مردم سلب می کند. آزادی های عمومی روز به روز محدودتر می شود. رسانه ها و شبکه های اجتماعی پر از کسانی شده که بد و بیراه می گویند. حزب الله به ارتش سایبری اجازه می دهد به مردم توهین کنند. حزب الله از برگزاری نشستی که بیش از ۱۸ سال تشکیل می شده تا به بررسی مسائل لبنان پرداخته و چشم انداز ملی از آینده کشوری ترسیم کند که امیدوارم که آزاد و مستقل باشد خودداری می کند. این همه نشانگر این است که (حزب الله) کنترل لبنان را در دست گرفته و تا حالا هیچ حزب سیاسی حکومتی به این مساله واکنش نشان نداده است. آنچه اکنون در لبنان می گذرد حتی در دوره قیمومت سوریه بر لبنان بی سابقه بوده است.»

سعید افزود «چطور وزیر امور خارجه دولت موقت جبران باسیلی که با سفرا به گشت و گذار می رود تا ثابت کند که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل دروغ می گوید و حسن نصرالله دبیر کل حزب الله حرف راست رو می زند حالا اجازه نمی دهد تا حتی چهره های سیاسی نظر خودشان را بیان کنند و درباره قیمومت ایران بر لبنان سخن بگویند؟»
سعید گفت نشست «سیده الجبل»که قرار بود با مشارکت ۱۵۰ نفر برگزار شود تاکید می کند که زیر بار فشار نمی رود و این نشست بعد از رایزنی و تعیین مکان مناسب برگزار خواهد شد.