علمای ۷۳ کشور جهان برای مبارزه با اندیشه و تفکر افراطی در قاهره گرد هم می‌آیند
قاهره: ولید عبد الرحمن

قاهره، پایتخت مصر امروز (سه‌شنبه) میزبان علمای ۷۳ کشور عربی، آفریقایی و اروپایی خواهد بود.
به گزارش الشرق الاوسط، این اقدام در راستای تلاش‌های عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر برای تجدید گفتمان دینی و مبارزه با تفکرات جریان‌های تروریستی و به منظور ثبات اجتماعی مردم منطقه و نشر ارزش‌های زندگی صلح‌آمیز در بین جوامع انجام می‌شود.
شوقی علام، مفتی مصر روز گذشته در این باره گفت: «حمایت عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر از این کنفرانس بین‌المللی که توسط دارالفتوا برگزار می‌شود، نشان‌دهنده تلاش‌ها و اعتقادات وی برای اتحاد کشورها و مؤسسه‌های دینی و فکری و رسانه‌ای برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی است. تروریسم سعی دارد آرزوهای جوانان و کودکان برای آینده‌ای امن و زندگی پایدار را از بین ببرد. گروه‌های جنایتکار تروریست می‌خواهند با دین خداوند پوششی بر جنایت‌های خود بگذارند».
رئیس‌جمهور مصر تاکنون بارها و در مناسبت‌های مختلف خواستار مبارزه با افراط گرایی و فرقه‌گرایی شده بود، این در حالی است که مصر و جهان عرب از افزایش حملات افراط گرایان رنج می‌برند.
وی اخیراً و در جلسه‌ای با عنوان «از رئیس‌جمهور بپرس» که در پنجمین کنفرانس جوانان برگزار شد، از مقامات مصر خواست به سرعت به اصلاح این مفاهیم در مصر بپردازند.
السیسی در این جلسه گفت: «چرا همه مذاهب با هم و در کنار هم زندگی نمی‌کنند؟ به نظر من دلیل جنگ در منطقه عدم تجدید گفتمان دینی و درک و تفاهم فکری است».
علام با اشاره به این که شعار این کنفرانس «بازنگری در فتواها بین تئوری و عمل» است در ادامه افزود: «هدف اصلی کنفرانس امسال این است که آینه واقعی اهمیت تجدید نظر در زمینه فتوا باشد. این درحالی است که بسیاری به این نتیجه رسیده‌اند که تجدید محدود به گفتمان دینی است، غافل از اینکه تجدیدنظر و بازنگری در فتواها در رأس همه چیز قرار دارد، به ویژه اینکه امروزه گروه‌های خونریز و خرابکار از فتواها به عنوان وسیله‌ای برای مشروعیت بخشیدن به اقدامات جنایتکارانه خود برای خدمت به احزاب و قدرت‌های خارجی بهره می برند».