مذاکرات مسقط در حال بررسی شورای ریاستی و دولت مشارکتی

عناصری از مقاومت مردمی یمن درون پایگاه هوایی آزاد شده العند در استان جنوبی لحج در حال پا گذاشتن بر تصویر علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق یمن – عکس از گیتی

عناصری از مقاومت مردمی یمن درون پایگاه هوایی آزاد شده العند در استان جنوبی لحج در حال پا گذاشتن بر تصویر علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق یمن – عکس از گیتی

با ادامه شکست های شورشیان حوثی و متحد آن ها، علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق یمن، که آخرین آن ها با نزدیک شدن مقاومت مردمی به آزاد سازی کامل استان جنوبی ابین در روز گذشته بود، کمیته انقلابی وابسته به حوثی ها به ریاست محمد علی الحوثی، از ساعت ۱۰ شب گذشته در صنعا حالت فوق العاده اعلام کرد.

برخی منابع به «الشرق الأوسط» گفتند: «اعلام حالت فوق العاده نشاندهنده نگرانی های شبه نظامیان از این است که عملیات مقاومت که از سوی نیروهای ائتلاف حمایت می شود، به پایتخت برسد. به طوری که آن ها مراکز بازرسی جدیدی در خیابان ها و محله های پایتخت قرار دادند و عملیات بازرسی را افزایش دادند».

این در حالی است که منابع نظامی از بروز شکاف و اختلافاتی بین حوثی ها و صالح سخن گفتند و گفتند که اعلام حالت فوق العاده در راستای اتخاذ گامی پیشگیرانه از سوی حوثی ، برای تنگ کردن حلقه به روی پیروان رئیس جمهور سابق و احمد صالح پسر او و فرمانده سابق «گارد ریاست جمهوری» صورت می گیرد تا از هرگونه تلاشی برای کودتا در صنعا و بیرون راندن شبه نظامیان حوثی از آنجا جلوگیری شود و کنترل مجدد باقیمانده نیروهایی که همچنان پیرو هر دو طرف هستند فراهم شود.

همزمان، مذاکرات جاری در مسقط با مشارکت هیئتی از حوثی ها برای یافتن راه حل سیاسی برای بحران ادامه یافت. و با وجود سکوت درباره پیشرفت مذاکرات، خبرگزاری ایرانی «تسنیم» درباره پیش نویس موافقتنامه ای سخن گفت که مبتنی بر تشکیل شورای ریاست جمهوری برای اداره کشور در مرحله انتقالی می باشد که نه عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور کنونی و نه صالح رئیس جمهور قبلی را در بر گرفته باشد. این طرح همچنین شامل تشکیل دولت وحدت ملی «فراگیر»، با مشارکت تمامی طرف های یمنی می باشد.