برجسته‌ترین نمایش‌ها «لوور ابوظبی»، «می زیاده» و «ویوان وستوود»

بیروت: فیفیان حداد

«جشنواره فیلم‌های مستند» از ۲۰ تا ۲۶ نوامبر شاهد نمایش مجموعه‌ای از فیلم‌هایی با مضمون تاریخی، زندگینامه چهره‌های درخشان ستارگان هنر، ادب و معماری خواهد بود.
به گزارش الشرق الاوسط، بیروت که برای چهارمین سال پیاپی میزبان این رویداد است، چراغ‌های سالن سینمای متروپولیسش را به مدت ۵ روز خاموش می‌کند تا ۵۰ فیلم مستند را به نمایش بگذارد.
این جشن نمایش با فیلم «وستوود» ساخته ژوزیه مانویل از کشور اسپانیا شروع می‌شود.
فیلمی که دربارهٔ اسطوره بریتانیایی مد و طراح لباس، ویوان وستوود سخن می‌گوید.
پس از آن چرخه به کارهای دیگر سپرده می‌شود با نمایش‌هایی که از ۸۰ دقیقه نمی‌گذرند.
در روزهای ۲۱ تا ۲۵ ماه جاری از راه این فیلم‌ها با زندگی ستارگان موسیقی و نقاشی همچون جک پرل، فردا کالو، ژوزفین پایکر و دیگران آشنا می‌شویم.
همچنین روز سی‌ام ماه جاری به جشنی ویژه که در مرکز فرهنگی فرانسه برگزارمی‌شود اختصاص می‌یابد. با این جشن فعالیت‌های جشنواره امسال به پایان می‌رسد.
برگزارکنندگان این جشنواره سهمیه قابل توجهی به فیلم‌های مستندی داده که دربارهٔ شخصیت‌های ادبی، تاریخی و هنری لبنان ساخته شده‌است.
فیلم مستندی می‌بینیم که درآن به زندگی یکی از حاکمان جبل لبنان به نام بشیر شهاب الثانی پرداخته شده که در اوایل قرن نوزدهم(۱۷۸۸–۱۸۴۰) قدرت را در منطقه به دست گرفته بود.
همچنین فیلمی دربارهٔ بانوی ادیب می زیاده که به عنوان زن ادیب عرب، اثرش را برجهان ادب و شعر و فلسفه گذاشت.
او ۹ زبان را خوب می‌دانست از جمله اسپانیایی، فرانسوی، انگلیسی، آلمانی و ایتالیایی.
از فیلم‌های مستندی که دربارهٔ هنر معماری ساخته شده، «نییمیر تا ابد» است.
این فیلم ۳۰ دقیقه به زندگی معلم کهنه‌کار لبنانی «معرض رشید کرامی» در شهر طرابلس پایتخت شمال می‌پردازد. با او در تحفه معماری فراموش شده غوطه‌ور می‌شویم.
تحفه‌ای که اکنون به دلیل سهل انگاری به شهر اشباح تبدیل شده‌است.
این اثر هنری امضای مهندس معمار برزیلی قرن نوزدهم اوسکار نییمیر را برخود دارد.
در همین زمینه، کمیته جشنواره فیلم مستند «تیتتوریتو» را انتخاب کرد.
فیلمی دربارهٔ یکی از مشهورترین نقاشان ایتالیایی دوران رنسانس که شهر ونیز ۷۰۰ تابلوی از آثارش را درخود دارد.
به منظور تقدیر از کارگردان سینمایی جورج نصر، جشنواره از روز ۲۲ ماه جاری در سینما متروپولیس دو اثر را به نمایش می‌گذارد که به او مربوط می‌شوند؛ «کارهای حرفه‌ای درلبنان» و «نصر». فیلم دوم مهم‌ترین بخش‌های زندگی کارگردان لبنانی در جهان سینما را گزارش می‌کند.
در برخی بخش‌ها خودش به نشان‌های روشنی در مسیرش در کارگردانی سخن می‌گوید.
در روز سوم جشنواره(۲۳ ماه جاری) تماشاگران به سفری بصری و چشم‌نواز فرهنگی می‌رود با فیلم مستند «موزه لوور ابوظبی». با داستان تأسیس و هنرهای معماری ساختمانش که امضای مهندس معمار فرانسوی ژان نوول را برخود دارد، آشنا می‌شویم.
در روز چهارم جشنواره در بیروت، موزیسین لبنانی ابراهیم معلوف به دیدار ما می‌آید با فیلم مستندی به نام «ابراهیم معلوف دور جهان».
در این فیلم کوتاه مهم‌ترین مراحل زندگی هنری‌اش و نواختن سرنایش که جهانی شد، آشنا می‌شویم.
در روز پنجم جشنواره فیلم‌های مستند، کوین مکدونالد کارگردان آمریکایی ما را به زندگی خواننده جهانی ویثنی هیستون می‌برد با فیلم مستندی که برای اولین بار ایستگاه‌های هنری این خواننده را به نمایش می‌گذارد. این فیلم محصول امسال است.
روز ۳۰ نوامبر جشنواره کار خود را در مرکز فرهنگی فرانسه با نمایش دو فیلم «عیون الکلمات/چشمه‌های کلمات» و «کلیله و دمنه» به پایان می‌برد.