جان کری، وزیر خارجه آمریکا

جان کری، وزیر خارجه آمریکا

جان کری، وزیر خارجه آمریکا به قانونگذاران کنگره اعلام کرد، کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ترکیه از جمله نخستین دولت هایی بودند که حمایت خود را از اقدام نظامی علیه دولت سوریه اعلام کردند.

شبکه خبری سی ان ان گزارش داد، وزیر خارجه آمریکا در یک جلسه تلفنی که با اعضای دموکرات کنگره ترتیب داده بودند، تأکید کرد: «تا کنون امارات متحده عربی، ترکیه و عربستان سعودی اعلام کردند که پایگاه های نظامی خود را در حمایت از اقدام نظامی نیروهای آمریکایی علیه نظام دمشق در اختیار ایالات متحده قرار خواهند داد. انتظار می رود کشورهای دیگری نیز همین شیوه پیش بگیرند.»

یکی از از قانونگذاران دموکرات به سی ان ان گفت: «۱۲۷ نماینده دموکرات از مجلس نمایندگان هنگام این تماس تلفنی حضور داشتند.»

این نماینده دموکرات افزود: «ژنرال مارتین دمپسی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا در این مکامله اعلام کرد که حمله احتمالی به سوریه کمترین آسیب به غیرنظامیان را خواهد داشت. با این وجود نمایندگان درستی این پیش بینی را زیر سوال بردند.»

به رغم گفته کری درخصوص حمایت برخی کشورهای منطقه از اقدام نظامی علیه سوریه، دو دیپلمات های عرب در گفتگو با سی‌ان‌ان تأکید کردند که گفت وگوها در این زمینه با عربستان سعودی و امارات در مرحله اولیه است و جزئیات بیشتری هنوز مطرح نشده است.

کری گفت، از زمان اعلام اقدام نظامی علیه سوریه توسط اوباما و درخواست مجوز حمله از کنگره، حدود یکصد نیروی ارتش سوریه از نیروهای دولتی جدا شده اند.

باک مکئون، رئیس کمیته خدمات مسلح مجلس آمریکا، اعلام کرد: «مردم آمریکا نسبت به اطلاعات ما درباره دولت سوریه و استفاده گازهای کشنده در خارج از پایتخت سوریه بی‌اعتماد هستند.»

مکئون افزود: «جلب اعتماد مردم آمریکا ضروری است و فکر می کنم رئیس جمهوری تنها کسی است که می تواند این کار را بکند.»

با این وجود جان مک‌کین، سناتور جمهوری خواه و عضو کمیته خدمات مسلح سنا، می گوید: «پس از این جلسه تلفنی حمایتم از دخالت نظامی محدود در سوریه بیشتر شد. رد تقاضای اوباما از سوی کنگره برای فرستادن نیروهای آمریکایی برای کنگره “فاجعه آمیز” خواهد بود.»

مک‌کین اضافه کرد: «چنین حرکتی از اعتبار ایالات متحده و ریاست جمهوری ایالات متحده کم می کند.»

حمله شیمیایی ۲۲ آگوست در نزدیکی دمشق بیش از سیصد کشته و بیش از سه هزار زخمی برجای گذاشت. ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و فرانسه، حکومت سوریه را مسئول این حمله دانسته اند.

ایران و سوریه گروه های افراطی را مسئول این حمله می دانند. محمد جواد ظریف تاکید می کند که وزارت خارجه ایران آذرماه سال پیش، از طریق سفارت سوئیس (حافظ منافع آمریکا در تهران) در یادداشت رسمی به آمریکا اطلاع داده بود که «سلاح شیمیایی از نوع گاز سارین و به صورت دست‌ساز در حال انتقال به سوریه است.»

وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه ای با هفته نامه آسمان که روز شنبه، ۹ شهریور، منتشر شد گفته است: «در همان یادداشت گوشزد کردیم که ممکن است گروه‌های افراطی از این عوامل شیمیایی استفاده کنند.»