عبدالعزیز بوتفلیقه رییس جمهور الجزایر

عبدالعزیز بوتفلیقه رییس جمهور الجزایر

محمد الطاهر، نامزد ریاست جمهوری الجزایر، گفته است اگر عبدالعزیز بوتفلیقه رییس جمهور فعلی این کشور در انتخابات ۱۷ آوریل شرکت کند، برای بار چهارم برنده انتخابات ریاست جمهوری می شود.

طاهر که در گفتگو با الشرق الاوسط نسبت به شرکت کردن بوتفلیقه در انتخابات آتی ابراز شک کرد و ظرفیت فیزیکی پایین وی را دلیل اصلی این موضوع اعلام کرد.

طاهر، از افسران بلند پایه بازنشسته الجزایر، از روند انتخابات انتقاد کرد و گفت که «آمادگی برای انتخابات بر اساس تامین اطمینان از برنده شدن حزب حاکم است تا بدین ترتیب حیات قدرت در دایره خودشان ادامه پیدا کند. این ها اهمیتی به هزینه ای که روند برای کشور دارد قائل نیستند.»

انتقاد وی پس از آن علنی شد که بوتفلیقه یک سری تصمیماتی خود را عملی کرده تا قدرت را به نفع خود حفظ کند. از جمله این تصمیمات ایجاد تغییرات در کابینه در سال پیش و تغییر قانون اساسی در سال ۲۰۰۸ بود. در سال ۲۰۰۸ بوتفلیقه محدودیت دو سال ریاست جمهوری را برداشت.

در پاسخ به این پرسش که ارتش الجزیره باید حرف آخر را در تعیین ریاست جمهوری بزند، طاهر گفت: «قانون اساسی درباره این موضوع شفاف است. ارتش وظایف مشخصی دارد که محدود به تامین امنیت ملی و حفظ حاکمیت الجزیره می شود. بر این اساس ارتش نمی بایست درگیر مسایل سیاسی شود و اگر در روند انتخابات دخالت کند امری غیرقانونی خواهد بود.»

وی در ادامه افزود: «اعضای ارتش باید بی طرفی خود را ثابت کند و در منظر عموم دیدگاه سیاسی خود را اعلام نکنند. اما این موضوع مانع آنان از رای دادن به کاندیدای مورد حمایت خودشان نمی شود.»

طاهر، که در انتخابات پیش رو در الجزایر رقیب بوتفلیقه خواهد بود، در ادامه انتقادات خود گفت حتی اگر بوتفلیقه در انتخابات شرکت نکند، «جانشینی برای خود بر می گزیند و او را بر کشور تحمیل می کند.»

بوتفلیقه که ۷۶ سال سن دارد، از حمله ایسکمی گذرا رنگ می برد که همین امر باعث شد وی مدت زمان طولانی در پاریس تحت نظر پزشکان باشد. با وجود آن که گزارش ها حاکی از آن بود که این حمله مغزی سبب فلج موضعی شده است و رییس جمهور اعلام بازنشستگی می کند، بوتفلیقه با اعمال محدودیت در قدرت نیروهای امنیتی و انتخاب همپیمانانش به عنوان وزاری کابینه به دنبال تقویت قدرت خود است.

در واقع این یک نوع توافق است که بوتفلیقه یا به دنبال دور چهارم ریاست جمهوری است یا به دنبال جانشینی است که قدرت را دایره فعلی حفظ کند.

طاهر به الشرق الاوسط گفت: «از زمانی که بوتفلیقه در سال ۲۰۰۹ دور دوم ریاست جمهوری خود را برد، به دنبال جانشینی برای خود بود. این امر تا کنون اتفاق نیفتاده و او اطرافیان خود را برای نشستن بر کرسی ریاست جمهوری قابل نمی داند.»

علی بن واری، وزیر سابق اقتصاد الجزایر، به دنبال برکناری بوتفلیقه است. او نیز در مصاحبه ای با الشرق الاوسط گفت: «این غیرممکن است که بوتفلیقه بتواند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند. وضعیت سلامت وی به او این اجازه را نمی دهد.»

پیشتر، سه وزیر سابق الجزایر از بوتفلیقه خواستند در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکند. آنان بیانیه ای بی سابقه منتشر کردند و در آن به اطلاع همگان رساندند که رییس جمهور آن قدر بیمار است که نمی تواند در انتخابات شرکت کند. در این بیانیه از مردم خواسته شد اگر وی در انتخابات آتی اعلام کاندیداتوری کرد، انتخابات را تحریم کنند.