ابوبکر القربی وزیر امور خارجه یمن

ابوبکر القربی وزیر امور خارجه یمن

لندن – عیدروس عبد العزیز– ابوبکر القربی وزیر خارجه یمن گفت: «تقویت شاکله ارتش یمن که در استان های جنوبی کشور وارد جنگ بزرگی با عناصر سازمان القاعده هستند، چندین سال زمان می برد.» وی افزود: «کشورهای بسیاری از جمله عربستان سعودی، ایالات متحده، بریتانیا و اردن تمایل خود را به ارائه کمک در این زمینه اعلام کردند.»

القربی در گفتگوی تلفنی از لندن با الشرق الاوسط خاطر نشان کرد: ارتش یمن در تمام مناطق این کشور به بازسازی بدنه، آموزش و به روز رسانی نیاز دارد؛ از اینرو چنین پروسه ای به سال ها وقت نیاز دارد. وزیر خارجه یمن با ستایش از تلاش های نیروهای مسلح در کسب موفقیت هایی درنبردهای جاری در استان های شبوه و ابین و نابودی اردوگاه های القاعده و قتل عناصر وابسته به این سازمان گفت: «ارتش یمن بر اثر عملیات تروریستی سازمان القاعده در کشور و به ویژه در مناطق جنوبی مسئولیت سنگینی به عهده دارد.»

القربی در ادامه افزود: «در کنفرانس دوستان یمن که در ۲۹ آوریل گذشته در لندن برگزار شد، کمیته ای برای امور امنیتی تشکیل شد تا به بررسی نیازهای مالی و لجستیک دستگاه امنیتی یمن بپردازد.»

وی خاطر نشان کرد: «کشورهای زیادی از جمله عربستان، آمریکا، بریتانیا و اردن در روند مجهزسازی ارتش مشارکت خواهند کرد.»

وزیر خارجه یمن با اشاره به اینکه مبارزه با تروریسم به یک سیاست راهبردی کامل نیاز دارد و نمی توان آن را فقط با روش های نظامی به پایان برد گفت: «در این جا اهمیت اصلاحات فراگیر اقتصادی و اجتماعی و آموزشی ضروری به نظر می رسد. کما این که ما به راه حل برای پایان دادن به مشکلات بیکاری جوانان و سرویس دهی به شهروندان و ارتقای سطح معیشت نیاز داریم که بدون شک باید مبالغ هنگفتی در این زمینه بپردازیم.»

القربی گفت: «در کنفرانس دوستان یمن سه کمیته اقتصادی، سیاسی و امنیتی برای بازگشت ثبات به کشور تشکیل شد.» القربی با تحسین سخنرانی معاون وزیر امور منطقه ای و چند ملیتی عربستان سعودی، شاهزاده ترکی بن محمد بن سعود الکبیر، گفت: «ما از موضع گیری ثابت سعودی که بر ضرورت روند انتقالی در یمن تاکید دارد تشکر می کنیم». القربی گفت: «عربستان به چندین اصل در خصوص یمن پایبند است. سعودی امنیت و ثبات یمن را جزء امنیت و ثبات خود می داند.»

القربی با اشاره به کشف و توقیف شبکه اسلحه های ایرانی که قرار بوده به حوثی ها ارسال شود گفت: «یک کمیته در شورای امنیت سازمان ملل در حال بررسی این قضیه است». وی افزود: «نشانه های مثبتی مبنی بر بهبود روابط ایران و غرب به ویژه در رابطه با پرونده هسته ای وجود دارد. ولی ایران نیز باید در راستای بهبودی روابط خود با کشورهای منطقه از جمله کشورهای خلیج و یمن تلاش کند و از دخالت در امور این کشورها دست بردارد.»

القربی در خصوص نبرد حوثی ها در یمن و آیا اینکه آنها دارای گرایش های جدایی طلبانه هستند گفت: «حوثی ها بخشی از بافت جامعه یمن هستند و فعالانه در بخش های مختلف کنفرانس گفتگوی ملی همچون بخش های سیاسی و اقتصادی و امنیتی شرکت کردند. حوثی ها در تلاش برای تشکیل یک دولت مدرن هستند که بتواند خواسته ها و حقوق همه را محقق سازد.»